Annonse
04:00 - 04. januar 2008

Tysk-tyrkisk komet

Med Den and­re si­den til­hø­rer re­gis­sør Fa­tih Akin det øver­ste sjik­tet av eu­ro­pe­is­ke film­kunst­ne­re.

Pi­ke­ne og dø­den: Den and­re si­den hand­ler om dø­den, men opp­le­ves li­ke­vel som en gan­ske lys film.
Annonse

Fatih Akins gjennombruddsfilm Mot Veggen var en kompromissløs skildring av to «tyske tyrkere» som inngikk et skinnekteskap for å kunne dyrke en hedonistisk og destruktiv livsførsel. Filmen var befriende annerledes ved måten den nektet å problematisere og forenkle minoritetspersoner på; de fremsto mer som gåtefulle individer enn som produkter av noe ytre sosialt press.

I sin siste film, Den andre siden, fortsetter Akin å utforske det krysskulturelle «ingenmannsland» mellom Tyskland og Tyrkia, og det er tydelig at hans forrige film, Crossing the Bridge: The Sound of Istanbul, har gitt ham mersmak: For her er det lyset og atmosfæren i Istanbul som skinner forsonende i bakgrunnen når dramaet tar mørke vendinger.

Den Andre siden handler om døden, men oppleves likevel som lysere enn Mot veggen. Akin tar en stor sjanse når han allerede i tittelsekvensen annonserer at rollefiguren vi skal møte kommer til å dø. Men dette forvarslet, som gjentas senere i filmen, gjør noe med våre forventninger – det holder oss på tå hev.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.