Annonse
04:00 - 12. september 2008

Hyllest til et trøffelsvin

Kunsten vet noe om oss som vi selv ikke vet. Lørdag fyller Guttorm Guttormsgaard 70 år.

Festskrift: I flere tiår har Guttorm Guttormsgaard fastholdt at han ikke er sikker på hva kunst er. Her et utvalg av gjenstander han har stilt ut fra 2006 til 2008 i sitt hjem og galleri på Blaker Gamle Meieri.
Annonse

På Blaker Gamle Meieri, hvor Guttorm Guttormsgaard bor og arbeider, presenterer han kontinuerlig utstillinger av det han kaller «kunst med kjent og ukjent opphav». Her kan den gjennomkultiverte formsans i den navnløse reisendes kjøkkenredskaper av bøyd ståltråd finne sted ved siden av Guttormsgaards egne usignerte arbeider i stadig nye teknikker. Ved siden av et fabrikkstemplet element av tre, formet av datastyrte frese- og pussemaskiner for å perfeksjonere akustikken i den nye operaen.

For ikke å glemme et signert bilde av den sosialt utkorporerte Bendik Riis, og gyngestolen av møbelmaker Michael Thonet, montert svevende i rommet. Nevnes må også de utallige bruksgjenstandene han har funnet rundt om, som kunne båret navnet til en snekker eller smed. Om det ikke var for at tidens gang for eksempel også er et klimadrevet perpetuum mobile. En produsent av telehiv og materialtretthet i både støpt og meislet alfabet, som driver knokler og navn fra hverandre i de grønne slettene under kobberspir og værhaner, for på liv og død å skrive det så stræit jeg kan.

Guttormsgaard løsriver gjerne gjenstandene fra deres praktiske funksjon, for at vi skal se dem på nytt. Skjønnheten blir slik en innholdsrik fortelling sprunget ut av fabuleringsevnen i hendenes omgang med materialet.

ALLEREDE ABONNENT?
Begrenset sommertilbud
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse