Annonse
04:00 - 05. januar 2007

Oppgjør i orkesteret

Alle er enige om at Oslo-Filharmonien skal være et internasjonalt topporkester med førsteklasses kunstnerisk program. Men hvem skal betale prisen?

Uenighet: Oslo-Filharmoniens direktør Morten Walderhaug har fått mye ros for å å ha hentet inn Jukka-Pekka Saraste som orkesterets sjefdirigent. Før jul sluttet Walderhaug brått som orkesterets øverste leder. Foto: Tor Richardsen/Scanpix
Annonse

Hvem skal ta regningen for Norges eneste internasjonalt kjente orkester? Og hvor går skjæringspunktet mellom kunstnerisk kvalitet og forsvarlig drift? De involverte partene i budsjettkrangelen om Oslo-Filharmonien har svært ulike beskrivelser av orkesterets økonomiske situasjon. Kulturminister Trond Giske mener de økonomiske vilkårene for Filharmonien er bedre enn på mange år. Orkesterets nylig avgåtte direktør Morten Walderhaug er uenig. – Vilkårene for det kunstneriske arbeidet er blitt vesentlig verre siden jeg tiltrådte for bare to år siden. Når utgiftene til drift er dekket, er det mye mindre penger igjen til kunstnerisk produksjon enn det som var forutsatt da jeg begynte, sier Morten Walderhaug til Morgenbladet.

Gikk på dagen. Rett før juleferien trakk Walderhaug seg fra stillingen som direktør for Oslo-Filharmonien med øyeblikkelig virkning. Den plutselige avgangen vakte oppsikt. I nyhetsartiklene som fulgte, ble det snakket om budsjettunderskudd og samarbeidsproblemer. På kommentar- og lederplass pekte man på Kulturdepartementets ansvar i saken. “Spørsmålet kulturminister Trond Giske må stille seg, er hvorvidt Norge skal ta seg råd til å ha et orkester i internasjonal førstedivisjon, slik Oslo-Filharmonien faktisk er,” skrev Aftenposten på lederplass lille julaften. Dagbladets leder samme dag fulgte opp med å spørre om staten var en god eier for institusjoner “som i sitt kunstneriske virke strekker seg ut over det ordinære”. – Spørsmålet er om man i fortsettelsen skal bygge opp eller ned, sier Morten Walderhaug. – Hva slags orkester ønsker man seg? Vil man ha et topporkester i verdensklasse, eller er det et byorkester for Oslo man ser for seg? Det er urealistisk å tro at man kan kutte ned på utgiftene på produksjonssiden, uten at det går ut over det kunstneriske nivået.

Prisverdig. Da Walderhaug ikke fikk gjennomslag for sine forslag til budsjettkutt i styret, valgte han å takke av. Sentrale kolleger i musikklivet beklager avgangen. – Morten Walderhaug markerer et tidsskille i orkesterets utvikling, spesielt i forhold til repertoar. Han har betydd mye for Oslo-Filharmonien, og han har betydd mye for Norge. Jeg beklager at han går, men det er forståelig at han gjør det, sier operasjef Bjørn Simensen. Han får følge av Per Boye Hansen, direktør for Festspillene i Bergen. – Oslo-Filharmonien er den eneste institusjonen av denne typen som virkelig har klart å opparbeide resultater på et nivå vi ikke kjenner i Norge, sier han. – Det er ingen tvil om at orkesteret er strukturelt underfinansiert. Det er prisverdig av Morten Walderhaug å være så ærlig i dette spørsmålet. Det er modig av ham å si ifra, men synd at han slutter. Det er ikke minst hans fortjeneste at Oslo-Filharmonien kom seg gjennom blåmandagen etter Mariss Jansons avgang, og at orkesteret igjen hevder seg internasjonalt.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.