Annonse
04:00 - 02. mars 2007

Nybarokk psykedelia

I Sverre Mallings detaljrike kulltegninger møter Putte i blåbærskogen barokkens memento mori-impuls og sekstitallets psykedelia.

Kvekk: I bildet Aspirant er en padde elevert fra skogsbunnen til en småparodisk psykedelia-ikonografi.
Annonse

En sko i et skogholt, en padde på skogbunn, en etterlatt hippie-folkevogn. Små barn klatrende i planter. Mallings motiver ser umiddelbart tilforlatelige og rolige ut. Men ikke la deg lure. Under den uberørte overflaten buldrer det.

Det første som slår en er hvorfor barna er så små. Og selv om smårollingene i Elsa Beskows Putte i blåbærskogen, som antagelig er den neste assosiasjonen, er av tilsvarende størrelse, skrelles barnebok-uskylden raskt vekk: Vi ser ikke ansiktene. Når håret henger i laser foran fjeset er det verken forsonende bollekinn eller hjerteknusersmil å se. Barnekroppens uskyld erstattes snarere av en lutende, uberegnelig holdning.

For dem som har sett skrekkfilmene i The Ring-serien, er antagelig hovedpersonen Sadako en mer naturlig referanse enn Putte. I Mallings tegninger er paradistilstanden tilbakelagt: Barn leker med Ouija-brett og fyrstikker, og beveger seg uanstrengt i et dystert miljø av spiddede insekter.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
ved kjøp av abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse