Annonse
04:00 - 24. november 2006

Tusenkunstnerne

Pr-agent, diplomat, teoretiker og støttespiller i ett. Nå har de også fått sin egen utdannelse i Norge. Hva har skjedd med kuratorrollen?

Lang dags ferd mot kunst: Carson Chan og Adina Popescu (øverst t.h) har planlagt utstillingen Apparatus i tre måneder, men fem dager før åpningen er bare to av åtte verker på plass. Én time før vernissagen kommer det siste arbeidet opp på veggen, og like etter strømmer gjestene inn døren i det lille galleriet i Berlin.
Annonse

Mandag: Agniezska Kurant, en av åtte deltagere på gruppeutstillingen Apparatus i Berlin, mailer og sier hun ikke aner når hun får kommet seg til byen. Det er tre måneder siden det nystartede galleriet Program begynte å arbeide med utstillingen, nå er det fem dager til åpningen. To av åtte arbeider er hengt opp, Kurants er ikke blant dem. Kurator Adina Popescu går til bakeriet over gaten etter mer kaffe. Mye mer.

 

Sirkulerer. Globalisering er ofte stikkord når “den nye kuratoren” beskrives. Tidligere var kuratoren (av det latinske curare, “ta vare på”) fast ansatt ved en institusjon og ansvarlig for samlingen. Nå jobber hun eller han gjerne frilans og reiser rundt fra ett prosjekt til det neste.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse