Annonse
04:00 - 06. januar 2006

Spirituell filmkunst

Den belgiske gullpalmevinneren Barnet og den amerikanske independent-sensasjonen Me and You and Everyone we know er spirituelle og krevende filmer. Likevel er de forbausende enkle.

Undring: Miranda Julys symbolikk i Me and You and Everyone We Know gir ikke mening i intellektuell forstand, vi føler den mer enn vi leser den.
Annonse

En rekke amerikanske filmanmeldere reagerte med vantro på at den belgiske filmen Barnet vant gullpalmen i Cannes 2005. Er dette det ypperste den europeiske filmen kan bidra med, syntes tilbakemeldingen å være. Skuespillerne mangler jo karisma og filmens dramatikk er spilt ut langsomt og “amatørmessig”.

Dette er ikke en uvanlig reaksjon på den typen filmskaping som brødreparet Jean og Luc Dardenne har dyrket frem de siste ti årene. Men selv om deres filmstil krever mer av oss enn hva som er vanlig (ja, den kan rent ut være plagsom, som i deres forrige gullpalmevinner Rosetta), så er filmen kraftfull og bevegende nok på sin egen kompromissløse måte.

Selger sin sønn. Som i Dardenne-brødrenes foregående filmer, Løftet, Rosetta og Sønnen, befinner vi oss i den belgiske underklassen og følger noen få kapitler i deres kamp for tilværelsen. Jeremie Renier spilte tenåringen som gjennomgikk en spektakulær moralsk oppvåkning i Løftet. I Barnet gjennomgår han en lignende transformasjon, men den er ikke like åpenbar, og treffer deg først med full styrke når siste scene har utspilt seg. Sannsynligvis har du allerede herdet deg overfor den ytre handlingen når du setter deg i kinosetet. Som tittelen indikerer, står et barn sentralt for historien, og det er skrevet mye om hvordan Bruno, som Reniers 20-årige rollefigur heter, forsøker å selge sin nyfødte sønn.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
ved kjøp av abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

«Dette handler i stor grad om det kulturelle og historiske grunnfjellet, med bygdedyr og jantelov.»