Annonse
04:00 - 02. juni 2006

Festspillfiolinister

Gidon Kremer må levere langt mer hvis han skal regnes til kremen av fiolinister. Men Janine Jansen imponerte stort.

Kraft og driv: 28 år gamle Janine Jansen er både virtuos og nysgjerrig. Foto: Mitch Jenkins/Decca
Annonse

Helt fra Gidon Kremer løftet på hatten i åpningskonserten til han presenterte samtlige av Mozarts fiolinkonserter i ett og samme program, viste han et litt for trett ansikt og litt for omtrentlig og slurvete spill. Dermed ble åpningskonserten, hvor også Julian Rachlin spilte Prokofievs sonate for to fioliner sammen med hollandske Janine Jansen, en kontrastfylt affære. Rachlins driv og intensitet var nemlig av en annen verden – en verden hvor beboerne fremdeles viser ustoppelig entusiasme og livsglede gjennom musikken.

Til tross for det utsøkte samspillet mellom Rachlin og Jansen presenterte de seg med to selvstendige stemmer. Rachlin med en mørk og dus klang som likevel bærer langt, Jansens med en klarere og mer distinkt tone. I utgangspunktet likte jeg Rachlins klang bedre, men du verden hva Jansen kan fortelle med sin kunst. Det var Rachlin som ble betrodd å skape en egen kammermusikkfestival i festivalen, likevel var det Jansen som imponerte mest.

Prokofiev er allerede nevnt. Dagen etter satt Jansen på førstefiolinistens plass i Schönbergs Verklärte Nacht, et verk hvor ingen av de seks strykerne egentlig er underordnet de andre, men hvor alle kan ses som solister. Til tross for dette var det én musiker som fremsto som den soleklare lederen, nemlig Jansen. Den makeløse intensiteten i fremførelsen var en direkte følge av autoriteten hennes på podiet.

ALLEREDE ABONNENT?
Begrenset sommertilbud
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse