Annonse
04:00 - 24. november 2006

En amerikansk outsider

Robert Altman var ikonet som radbrekket ikonene. Mer enn noen annen filmskaper skildret han et Amerika i konflikt med seg selv.

Egenrådig: Robert Altman fikk rykte på seg for å være vanskelig og økonomisk uansvarlig. Foto: Scanpix
Annonse

Robert Altman, som døde mandag denne uken, var for mange den mest amerikanske av alle amerikanske filmskapere. Slik Norman Mailer eller Philip Roth lenge bestrebet seg på å skrive Den amerikanske romanen, utforsket Altman store og erkeamerikanske temaer som ingen annen filmskaper i USA i moderne tid.

Likevel kunne han være respektløs overfor amerikanske verdier og institusjoner, og ble ikke tilgitt for det. Da Altman i fjor ble hedret med en æres-Oscar, i en alder av 80 år, skjedde det etter en periode hvor han regelmessig ble hengt ut i amerikanske medier for sin manglende patriotisme.

Livslyst. Mange plasserer Altman høyt oppe på filmens kanonliste. Etterkrigstidens mest toneangivende filmkritiker, Pauline Kael, rangerte ham over Jean-Luc Godard blant sine favoritter, og begrunnet det med at hun likte amerikansk-katolsk “vulgær” livslyst bedre enn en strengere europeisk kalvinisme.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

«Hun setter seg på beaten, og eier den.»
Man fryser på ryggen av Ratkjes metalliske lydeffekter.