Annonse
04:00 - 23. desember 2005

Matiasevangeliet

Og så til det presserende spørsmålet: Hvor god er egentlig Matias Faldbakken?

Omdiskutert: Faldbakken tematiserer overskridelsens umulighet. Her hans zombie-prosjekt i samarbeid med Gardar E. Einarsson. Fra utstillingen Populisme på Museet for Samtidskunst, Oslo. Foto: Mattis Sandblad/ Scanpix.
Annonse

Kanskje man egentlig ikke ekskluderer tilstrekkelig mange, tenkte jeg etter å ha lest Sarah Sørheim og Nora Ceciliedatter Nerdrums krigsrop for et par uker siden. Jeg mener; hva håper de egentlig å oppnå ved å late som om de er helt tilbakestående? Innlegget deres blandet kortene så voldsomt at hele kortstokken sto i fare for å bli borte.

Man ville Matias Faldbakken til livs, han var utilgjengelig og kommuniserte ikke, men fremfor alt ønsket man å komme Faldbakkens kritikere til livs, de var like utilgjengelige, de. Unnfallende og feige var de, kritikerdjevlene. For å underbygge sin tese valgte man blant annet å sitere undertegnede fra en tekst som symptomatisk ikke hadde et kvekk med Faldbakken å gjøre. De presterte dessuten en så radikal lesning at deres tolkninger slo over i rent frodig fabulerende skjønnlitteratur, og slik fikk deres innlegg til å tangere en interessant hybridform.

 

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse