Annonse
04:00 - 07. januar 2005

God natt i arkivet

Vi vil aldri få vite hvor mange motetter som er blitt borte i natten.

Annonse

Tenk på alt som er blitt borte. Den første som skrev biografisk om Bach, Johann Nicolaus Forkel, fortalte at Bach hadde skrevet “et stort antall” motetter til bruk for koret ved katedralskolen i Leipzig. Nå kjenner vi bare seks, og de fremføres og innspilles som regel som en enhet.

Det virker fornuftig, de utgjør til sammen et program på omkring en time, men fornuften her er et resultat av glemsel og tilfeldigheter. Opprinnelig har motettene vært frittstående stykker, skrevet med ganske forskjellige situasjoner for øye. De seks spenner da også vidt, fra den lille, luftige “Lobet den Herren, alle Heiden” til “Jesu meine Freude”, en av Bachs helt store vokalkomposisjoner.

De er både typiske og atypiske for Bach. Atypiske er de i kraft av at de er en slags sjangermessig parentes i hans produksjon, korte stykker av en komponist som ellers skrev stort og sammensatt. Men de er typiske også, på en måte som griper meg spesielt nettopp ved Bach.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.