Annonse
04:00 - 24. desember 2004

Morderisk mor

Er Kill Bill en film med et kult feministisk ikon eller spekulativ vold?

Voldelig mor: Når "The Bride" våkner fra koma og oppdager at barnet i magen er borte, kommer hun med et urhyl. Derfra og ut er hun en løvinne. Foto: Filmweb
Annonse

– “The Bride” i

Kill Bill har et forbildepotensial. Tøffe damer på film er det for få av, og vi ønsker å se en tøff dame innimellom – spesielt uten at det er for mye pupper og lår. Både gjennom sitt visuelle uttrykk og i kraft av det hun gjør, representerer “The Bride” absolutt et ideal. Hun har elementer av den ensomme tøffe helten som fikser alt selv, sier Anne Gjelsvik.

Hun er fersk dr. art. i filmvitenskap og har i sin avhandling sett på fiksjonsvoldens etiske betydning. Ifølge henne er ikke det mest betenkelige i Kill Bill volden – men den stereotype fremstillingen av “The Bride” som mor.

– Det er to motorer i hennes handlinger – det ene er hevnen, det andre er morskraften. Hevnen er blitt løftet opp som et veldig edelt motiv, noe som er uvant i vårt samfunn. Og handlingene hennes blir i stor grad drevet av morskraften. Det dukker opp i det hun våkner og oppdager at barnet i magen er borte – hun kommer med et urhyl. Derfra og ut er hun en løvinne.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

«Hun setter seg på beaten, og eier den.»