00:05 - 10. juli 2020

Instagram har sluppet billig unna kontroversene rundt falske nyheter, skriver Ida Aalen.

Instagram har sluppet billig unna kontroversene rundt falske nyheter, skriver Ida Aalen.

I juli 2010 ble det første Instagram-bildet tatt. Denne måneden, ti år senere, fyller nordmenn opp appens nyhetsstrøm med fjordutsikter, solnedganger og kropper i badetøy. Halvparten av den norske befolkningen bruker Instagram ukentlig.

Instagram er det sosiale mediet som tettest forbindes med floskelen «jakten på likes». Med Black Lives Matter-protestene de siste månedene er Instagram blitt tydeligere som en plattform for politiske ytringer. Men det var hverken usikre tenåringer, oversminkede kjendiser eller politiske aktivister Instagram-gründerne ville nå da selskapet ble etablert. Det kommer tydelig frem i biografien No filter, skrevet av Bloomberg News-journalisten Sarah Frier.

Det merkes at Frier til vanlig skriver om kvartalsrapporter heller enn menneskelige skjebner. Boken gir likevel et innblikk i hvor forskjellige Instagram-gründerne Kevin Systrom og Mark Krieger er fra Mark Zuckerberg, og hvordan de dermed skapte svært ulike selskapskulturer og produkter.

Annonse

«Arbeidsgruppens rapport vil diskuteres på åpent og demokratisk vis»