00:00 - 13. mars 2020

Messias på hjul

Med billig kapital, kløkt og uforsvarlige lovnader har Elon Musk skapt et elbileventyr. Vil det overleve korona, spør Ulrik Eriksen. 

Elsket og hatet: Tesla er kanskje ikke bilverdenens svar på Trump, men bilmerket er nesten like polariserende. På samlebåndet står Teslas Model 3, på fabrikken i Fremont, California. Foto: Justin Kaneps / The New York Times

«I morgen kommer det en Tesla på parkeringsplassen!» Tanten min kom stormende inn i familiehytta en sommer for tre år siden. Det var uklart om dette var en advarsel, en hedersbevisning, eller en oppfordring til å rydde, koste og gjøre plass på det lille området på baksiden. Hun uttalte egennavnet med en bestemt mine. Som om det var kongen selv som var ventet til middag. Eller lå det muligens en smule forakt i stemmen? Var det mer som om Donald Trump skulle komme på besøk? Stas med en president liksom, men han er jo temmelig kontroversiell, da.

Tesla er kanskje ikke bilverdenens svar på Trump, men bilmerket er nesten like polariserende. Hatet og elsket, ofte av mer følelsesladede, enn rasjonelle grunner. Og i Norge – der teslatettheten er soleklart størst i verden – finnes det trolig flere pasjonerte elskere og hatere enn noe annet sted. I slutten av januar nådde Tesla sin høyeste verdivurdering noensinne med rundt 160 milliarder dollar på Nasdaq-børsen, og var dermed kun slått av Toyota som verdens mest verdifulle bilselskap. Etter børsfallet de siste dagene er selskapet tatt igjen av Volkswagen. Noen spår videre oppgang, mens mange antar at dette er siste krampetrekninger før boblen sprekker fullstendig. En som tilhører den siste kategorien er den amerikanske biljournalisten Edward Niedermeyer, som står bak Ludicrous: The Unvarnished Story of Tesla Motors. I boken gir han en kritisk – men også forbløffet – gjennomgang av Teslas korte og hektiske historie.

Hvordan kan det ha seg at Tesla, som i fjor produserte i underkant av 400 000 biler (mot Volkswagens drøyt ti millioner), og hvis årsregnskap aldri har gått i pluss, kan ha en verdivurdering som er på linje med den tyske bilprodusenten? Blant Teslas tilhengere er det vanlig å argumentere for at den høye aksjekursen reflekterer hvor bilindustrien er på vei: Fremtiden er batterielektrisk og Tesla har et enormt teknologisk forsprang her. For Niedermeyer er svaret langt mer intrikat. Det går ikke an å forstå Teslas nåværende verdivurdering uten å forstå Teslas historie, Elon Musks personlighet og den egenartede selskapsmodellen. Så la oss begynne med begynnelsen.

Annonse

«Bombasterier, postmodernistisk forhold til sannhet og verbale trylletriks.»
«Hele Norge har fått syn for sagn om hvordan kapital kan kjøpe innflytelse.»