00:00 - 14. februar 2020

Lambda som «Munch-portrett»

Det er nok nå. 

Nå også en arkitektonisk stil: Selvportrett Edvard Munch (produksjon 1882–1883). Foto: Oslo Museum

Vi som ikke er i sosiale medier blir spart for mye. Audun Engh viser den 7. februar til et Facebook-innlegg som hevder at «utformingen av Lambda er genial, fordi fasaden gjenspeiler Munchs mentale problemer». Hvordan dette dusinbygget kan bli et portrett av kunstneren er en gåte, men påstanden er ikke ny:

Arkitekt Juan Herreros prøvde selv, under et møte i Oslo 3. mars 2010, å innbille publikum at Lambda var et portrett av Edvard Munch. Han viste et fotografi av kunstneren, stående med litt bøyd nakke og blikket halvt nedvendt. Man spurte da om hans hotell i Las Palmas, som Lambda er en replikk av, også var et portrett av Munch. Svar uteble.

Med Las Palmas-versjonen, to-tre eksemplarer i Moskva og 15 fra en konkurranse i 2008, alle av spanske arkitekter, var 18–19 replikker allerede offentliggjort da Herreros trakk en blåkopi opp av skuffen til den hastig utlyste konkurransen i Bjørvika.

Lambda som sammenhengende skandalehistorie trenger ikke flere uholdbarheter. At museet ble flyttet fra Tøyen stikk mot et enstemmig bystyrevedtak, via bakromspress fra Bjørvikas utbyggere for å øke deres fortjeneste med et «prestisjebygg», at bygget brøt med reguleringsplanen, at ingen fra museet fikk bli med i juryen, at byggegrunnen er blant byens verste, at konseptet er det dårligst tenkelige for et museum–med påfølgende klimaproblematikk og absurde driftskostnader, og at Lambda feilaktig fremstilles som et «Munch-museum» for å få statsstøtte hører med til historieakrobatikken. Det er nok nå.

Erling S. Skaug

 

Du har nå lest en gratis smakebit fra Morgenbladet. Vil du ha mer godt lesestoff? Les Morgenbladet digitalt i 10 uker for 10 kr. Bli abonnent
Annonse