Annonse
00:05 - 07. februar 2020

Å gjenoppdage det ordinære

På tirsdag er det 30 år siden Nelson Mandela tok sine ikoniske skritt ut av fengsel. Den sørafrikanske forfatteren Njabulo S. Ndebele vender blikket mot kvinnen som gikk ved siden av ham, og alle som så på, skriver Tonje Vold.

Begynnelsen på slutten? Njabulo S. Ndebeles roman The Cry of Winnie Mandela (2003) tar utgangspunkt i dette ikoniske bildet av Nelson Mandela som spaserer ut fra fengselet 11. februar 1990, sammen med sin kone Winnie Mandela. Om ett bilde skulle symbolisere overgangen fra apartheidtiden til demokrati i det globale kollektive minnet, må det være dette, skriver Tonje Vold. Foto: Greg English / AP / NTB scanpix
Annonse

I kjernen av politiske prosesser står vanlige folks sosiale og kulturelle liv. Dette er en av ideene som gjennomsyrer den sørafrikanske forfatteren og forskeren Njabulo S. Ndebeles verk, enten det tar form av fiksjon, essayistikk eller akademiske artikler. Han peker på hvordan det er sosiale praksiser, kultur og fortellinger som definerer økonomi, politikk og historie, og ikke omvendt.

På nittitallet beskrev Ndebele vitnesbyrdene vanlige sørafrikanere delte med sannhets- og forsoningskommisjonen etter apartheid som et sjeldent, levende eksempel på et folk som gjenoppfant seg selv gjennom fortelling. Som forfatter har det vært hans mål å utvide mulighetene for og rommet omkring slike fortellinger.

I tråd med Ndebeles skarpe blikk for det kulturelt og politisk mangefasetterte, forstår han ikke overgangen fra apartheid til et demokratisk styresett som noen enkelthendelse, men som en pågående sosial prosess. Om det likevel skulle være ett bilde som symboliserer overgangen fra apartheidtiden til demokrati i det globale kollektive minnet, må det være det som viser Nelson Mandela idet han spaserer ut av fra fengselet i februar 1990, sammen med sin kone, Winnie Mandela. Ndebeles mest berømte fiksjonstekst, romanen The Cry of Winnie Mandela (2003), har denne forestillingen som utgangspunkt.

Annonse

«Hva mener Gunnar Aakvaag med sannhet?»
Hvis man fremstiller et emne ensidig, så får man tåle at det påtales.