Annonse
00:00 - 04. oktober 2019

Intellektuelle opptrer som nyttige idioter

Oppløs Ted Talks, si nei til penger fra teknologi-milliardærer, skriver Evgeny Morozov.

Til bords med Epstein: Med hjelp fra agenten John Brockman bygget Jeffrey Epstein seg et stort nettverk av kjente forskere og intellektuelle. Her er Epstein (nummer to fra venstre) vert for en middag ved Harvard University. Blant gjestene finner man jussprofessor Alan Dershowitz, evolusjons- og sosiobiolog Robert Trivers, rektor ved Harvard (og før det finansminister under Bill Clinton) Lawrence Summers og psykologiprofessor Steven Pinker. Cambridge, Massachusetts, 9. september 2004. Foto: Rick Friedman / Polaris / NTB Scanpix
Annonse

Verden er i ferd med å våkne opp overfor teknologigigantenes makt, og vi får høre – for sent – om all skaden de digitale kjempene har forårsaket. Dessverre dreier debatten seg nesten utelukkende om økonomiske eller juridiske problemstillinger. Når styringseliten nå ønsker å sette en stopper for teknologigantene, kan vi vente oss mer av denne typen teknokratiske spissfindigheter.

Men hva med ideene bak teknologigigantenes innflytelse? Det er ikke 2009 lenger: I dag er det få som lar seg imponere av Mark Zuckerbergs veslevoksne betraktninger om åpenhet eller den globale landsbyen.

Likevel, på tross av den økende skepsisen til Silicon Valley, er det mange som fremdeles mener at den digitale revolusjonen har en seriøs intellektuell dimensjon, utmeislet på konferanser som Ted, i digitale salonger som Edge.org, publikasjoner som Wired og ved institusjoner som MIT Media Lab. Den digitale elitens ideer er kanskje feilslåtte, de er kanskje i overkant utopiske, men de er i det minste oppriktig ment.

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Civita har ikke utviklet noen «felles ideologisk plattform» rettet mot «unge sjeler og sinn»
Rekorden i antall uføre er et problem
Heideggers søken etter det ekte, er ikke nødvendigvis et utslag av totalitarisme