Annonse
00:00 - 05. juli 2019

Sånn fikk vi aviser og offentlige bedrifter som ikke bryr seg om hva som er sant, skriver Martin Gedde-Dahl

Vi må nå forholde oss til staten som om den vil selge oss noe, skriver Martin Gedde-Dahl.

Annonse

Sagaen om Sommarøy endte på samme måte som siste episode av Game of Thrones: Med en irriterende formaning om kraften i gode historier.

Det begynte i begynnelsen av forrige måned, med en sjarmerende fortelling om et lite samfunn på en naturskjønn øy nord i Norge, som ville leve uten tid. De trengte ikke klokker under midnattssolen, sa øyboerne, så de hang dem på broen til fastlandet og ba regjeringen om å få melde seg ut av tidssonen. Nesten 1500 medier over hele verden omtalte saken, før NRK i forrige uke avslørte at det hele var en bløff. Det fantes ikke noe folkelig initiativ på Sommarøy. Ingen ville melde seg ut av noe som helst. Hele historien var et stunt klekket ut av Innovasjon Norge, og satt ut i livet av innleide PR-byråer.

Til det ga Bente Bratland Holm, reiselivssjef i Innovasjon Norge, følgende kommentar: «Noen vil kanskje føle seg litt lurt, men man kan ikke annonsere seg til oppmerksomhet lenger, man er nødt til å fortelle en god historie.»

ALLEREDE ABONNENT?
Begrenset sommertilbud
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

«Problemet er tanken om at god skriving er en slags «kode» man kan lære seg ved hjelp av noen «nøkler».»