Annonse
00:00 - 19. juli 2019

– Det er ikke noe vi gjør for å drive såkalt grønnvasking

Kommunikasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS mener det etiske spørsmålet er hva som er formålet med reisen.

Kommunikasjon via luft: «Vi snakker nå i telefoner som hverken er produsert på Stjørdal eller på Grünerløkka, men som har flydd gjennom luften med fly», sier Knut Morten Johansen.
Annonse

Dette er saken

SAS reklamerer med at de skal tilby mer bærekraftige reiser.Knut Morten Johansen er kommunikasjonssjef i SAS.

– SAS bruker ordet «bærekraft» i sin nye reklamekampanje. Det er et begrep som er vannet ut fra før. Kommer dere med en ny bøtte nå?

– Nei, det hadde vi gjort om vi ikke kunne dokumentere hva vi holder på med. Vi investerer 52 milliarder kroner i nye fly med nyeste teknologi som gir reduserte utslipp. SAS har også inngått et unikt samarbeid med Airbus, som skal produsere hybrid- og elfly. Broen fra i dag til at dette vil skje heter biodrivstoff. Det er en revolusjon som kommer til å skje nå med reduserte utslipp og på relativt kort tid vil vi ha utslippsfrie fly.

– Det er over ti år til 2030. En revolusjon skjer ikke gradvis, den er kjapp!

– Ja, det er en revolusjon som markant vil redusere skadelige utslipp i løpet av relativt få år. Jeg mener flyet kommer til å være en del av løsningen og ikke problemet hva gjelder miljøvennlig transport. Vi som flyselskap utfører et samfunnsoppdrag. I disse dager snakkes det om flyskam, som er veldig nedsettende og høres ut som om alle flyr bare for moro skyld. Men flyet som transportform er særdeles viktig for jordas befolkning. Om du selv flyr for å ta farvel med moren din for siste gang, eller skal ta en viktig operasjon, eller drar for å studere et sted i utlandet, og som fører til at andre får nyte godt av kunnskapen din senere.

– Man må vel ikke reise med fly for å utvikle seg som menneske?

– Nei, men da er du avhengig av at andre har reist for deg. Det etiske spørsmålet er hva som er formålet med reisen. Og det spørsmålet må vi stille oss også når vi åpner nye ruter også.

– Hvordan skal dere åpne flere og flere ruter på en bærekraftig måte?

– Glem ordet bærekraftig i den sammenhengen, vi skal være miljøansvarlige. Vi skal ha vekst samtidig som vi skal ha en reduksjon i skadelige utslipp. SAS har redusert CO2-utslippene med omtrent 15 prosent de siste ti årene. Fremover har vi enda større ambisjoner, og skal redusere de totale utslippene betydelig ved hjelp av blant annet nye fly og avansert biodrivstoff. På litt lengre sikt kommer fly med fossilfrie motorer. I dag gjør vi også tiltak som tørrvask på fly, som gir en reduksjon på 98 prosent væske med nedbrytbare stoffer, og grep som gjør flyene lettere.

– Men effekten av dissetiltakene er så forsvinnende liten i forhold til mengden klimagasser dere floffer ut hver dag?

– Hva gjelder de sistnevnte tiltakene, så er det riktig, men det handler om å tenke på miljøaspektet, både i vår virksomhet og som enkeltindivider hver dag. Vi mennesker forurenser i alt vi gjør, men vi kan ikke slutte å leve og utvikle oss selv om vi vil være klimabevisste. Vi snakker nå i telefoner som hverken er produsert på Stjørdal eller på Grünerløkka, men som har flydd gjennom luften med fly.

Utslipp fra luftfart er ventet å øke opp til syv ganger innen 2050 hvis ingenting skjer. Det er ikke forenlig med halvannengradsmålet i Parisavtalen hvis det fortsetter sånn som nå.

– Nei, hvis vi fortsetter som nå. Og om alle flyselskapene hadde kjøpt inn nye fly i dag, og ikke gjør noe annet, vil likevel utslippene fortsatt øke. Det er det vi putter på tanken som kan bidra til å redusere utslipp på kort sikt, altså biodrivstoff som for vår del i hovedsak vil komme fra skogsavfall. Og det er fossilfrie motorer, som står praktisk talt rett foran oss i utviklingen. Er vår miljøsatsing lønnsom? Ikke hvis vi kun tenker økonomi. Biodrivstoff koster i dag tre ganger så mye som vanlig drivstoff. Det er ikke noe vi gjør for å drive såkalt grønnvasking, men vi mener at dette er lønnsomt i et samfunnsperspektiv, og et ansvar vi tar.

Du har nå lest en gratis smakebit fra Morgenbladet. Vil du ha mer godt lesestoff? Akkurat nå er det opptil 50 prosent rabatt. Bli abonnent
Annonse

«Problemet er tanken om at god skriving er en slags «kode» man kan lære seg ved hjelp av noen «nøkler».»