Annonse
00:00 - 07. juni 2019

Noen glemte å lukke døren, og markedsføringsfolket snek seg inn, skriver Martin Gedde-Dahl.

Noen glemte å lukke døren, og markedsføringsfolket snek seg inn, skriver Martin Gedde-Dahl.

Annonse

Du kjøper ikke brus, du velger lykke. Du skal ikke barbere deg, du skal bli det beste enn mann kan være. Det handler ikke om joggesko, men om å tro på noe, selv om det koster deg alt. Og nei, du kjører ikke tog, du opplever utsyn, utsikt og vyer for fremtiden.

Kritikere av moderne kapitalisme sier gjerne at stadig mer av det vi foretar oss, blir redusert til kjøp og salg. Kanskje det. Men minst like påfallende er det at kjøp og salg er blitt forvandlet til en terapitime. Mer enn et kaldt, fremmedgjørende kjøpesenter er forbrukssamfunnet et evinnelig mas om å søke lykke og mening, å stå for det du tror på og å vise frem hvem du egentlig er.

Da de moderne merkevarene oppsto, ble det fremstilt som en håndsrekning til forbrukere. Siden fabrikkene gjorde det mulig å masseprodusere helt like innpakkede varer, ble det også nødvendig også å masseprodusere forskjeller, som Naomi Klein skriver i boken No Logo (2000). Hun beskriver hvordan merkevaren overtok kjøpmannens rolle som grensesnitt mellom produsent og konsument. I stedet for å kjøpe havregryn og ris av noen du kjenner og stoler på at leverer god kvalitet og riktig mengde, kunne folk knytte sin tillit til smilende karakterer som tante Jemima og onkel Ben.

ALLEREDE ABONNENT?
Begrenset sommertilbud
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

«Problemet er tanken om at god skriving er en slags «kode» man kan lære seg ved hjelp av noen «nøkler».»