10:17 - 22. juni 2019

Jeg har ikke råd til å være fargeblind under Pride, skriver Nora Mehsen

Jeg har ikke råd til å være fargeblind under Pride, skriver Nora Mehsen.

Vi er midt i Pride-sesongen og mange bedrifter har svøpt logoene sine i regnbuens farger for anledningen. To av disse bedriftene er Clarion Hotel The Hub og Anti Brandpeople, som har høynet samfunnsengasjementet sitt ved å invitere til intet mindre enn «årets viktigste frokostseminar». Formålet med seminaret var å debattere hvordan man kan legge til rette for mangfold og inkludering i næringslivet. Det var i hvert fall planen, frem til arrangørene bestemte seg for å scenenekte seg selv ved å kansellere arrangementet seks dager før det skulle funnet sted.

Begrunnelsen de oppga, var at frokostdebatten viste seg å bli overflødig og i konkurranse med Pride-arrangementer andre dager den samme uken. Uten å spekulere i sannhetsgehalten i selve begrunnelsen, skjedde det en kommentarutveksling på arrangementets Facebook-side i forkant som reiser flere spørsmål om hvilke perspektiver som vurderes som relevante når Pride står på agendaen. Stikkord? #Allwhitepanel.

Ved å samle konsernsjefen i DNB, sjef for Hurtigruten, manageren til Karpe, administrerende direktør i ICA Försäkring, eier av Nordic Choice Hotels og en mangfoldsforsker fra Universitet i Stavanger, ønsket altså arrangørene å sette mangfold og inkludering på agendaen. Kort tid etter arrangementet ble opprettet på Facebook, begynte det imidlertid å dukke opp flere kommentarer på arrangementssiden der det ble etterlyst et større mangfold i et debattpanel som skulle omhandle nettopp mangfold.

Annonse

«Vi finner det nytteløst å fortsette dette ordskiftet.»
«Mitt anliggende er kvaliteten på den offentlige debatten i Norge.»