Annonse
00:00 - 07. juni 2019

Folkeskolepedagogikk i NRK Klassisk

Hva med litt progresjon? Dere har jo en del flinke folk

Annonse

Gratulerer til Ingvei Eikaas, fungerende leder i NRK Klassisk og NRK Jazz, med å ha funnet frem til en pedagogikk som vi gamle kan kjenne oss igjen i i et innlegg i Morgenbladet 31. mai:

1. Konsentrer deg om de svakere elevene og la dem terpe seg frem gjennom endeløse repetisjoner.

2. La de flinkere kjede seg fra sans og samling.

Slik husker jeg min barndoms folkeskole i Arbeiderparti-styrte Oslo i 1950-årene. Vel – de svake lærte å lese, det gjorde de. Vi som kunne det fra før, lærte å kjede oss.

Men ikke engang 1950-pedagogikken lot elevene, svake som sterke, terpe de samme tekstene hele tiden. For allerede den gangen var begreper som variasjon og progresjon oppfunnet. Faktisk har de to prinsippene vært avgjørende viktige elementer i all god pedagogikk siden tidenes morgen. Når alfabetet er på plass, da gir man elevene noe annet og nytt å prøve seg på. Kjedsommelighet som pedagogisk prinsipp var sikkert ganske utbredt i 1950-årenes folkeskole. Men det skyldtes nok mest kjedelige lærere, det var neppe tilsiktet eller opphøyd til regel.

Jeg vil mene at alfabetet nå må være godt inne hos Klassisk-lytterne, etter måneders og års terping. Hva med litt progresjon? Dere har jo en del flinke folk. Hva med å bruke dem til noe ordentlig, ikke bare å annonsere Trolltog, Water Music og Faurés Pavane.
 

Nina Broch

Du har nå lest en gratis smakebit fra Morgenbladet. Vil du ha mer godt lesestoff? Bli abonnent
Annonse

Derfor undrer jeg meg over at han går til motangrep på meg.