Annonse
00:00 - 07. juni 2019

Folkeskolepedagogikk i NRK Klassisk

Hva med litt progresjon? Dere har jo en del flinke folk

Annonse

Gratulerer til Ingvei Eikaas, fungerende leder i NRK Klassisk og NRK Jazz, med å ha funnet frem til en pedagogikk som vi gamle kan kjenne oss igjen i i et innlegg i Morgenbladet 31. mai:

1. Konsentrer deg om de svakere elevene og la dem terpe seg frem gjennom endeløse repetisjoner.

2. La de flinkere kjede seg fra sans og samling.

Slik husker jeg min barndoms folkeskole i Arbeiderparti-styrte Oslo i 1950-årene. Vel – de svake lærte å lese, det gjorde de. Vi som kunne det fra før, lærte å kjede oss.

Men ikke engang 1950-pedagogikken lot elevene, svake som sterke, terpe de samme tekstene hele tiden. For allerede den gangen var begreper som variasjon og progresjon oppfunnet. Faktisk har de to prinsippene vært avgjørende viktige elementer i all god pedagogikk siden tidenes morgen. Når alfabetet er på plass, da gir man elevene noe annet og nytt å prøve seg på. Kjedsommelighet som pedagogisk prinsipp var sikkert ganske utbredt i 1950-årenes folkeskole. Men det skyldtes nok mest kjedelige lærere, det var neppe tilsiktet eller opphøyd til regel.

Jeg vil mene at alfabetet nå må være godt inne hos Klassisk-lytterne, etter måneders og års terping. Hva med litt progresjon? Dere har jo en del flinke folk. Hva med å bruke dem til noe ordentlig, ikke bare å annonsere Trolltog, Water Music og Faurés Pavane.
 

Nina Broch

Du har nå lest en gratis smakebit fra Morgenbladet. Vil du ha mer godt lesestoff? Akkurat nå er det opptil 50 prosent rabatt. Bli abonnent
Annonse

Samtidig ser vi grunn til å besvare en sentral påstand som ligger til grunn for at han konkluderer med at dette er «en umulig bok».
Helseministeren har selv sviktet sin informasjonsplikt overfor regjering, storting og befolkningen og han har heller ikke fulgt loven.
Enige er vi også om at skal du bli god til å skrive, må du ikke bare skrive selv, men du må også lese mye.
Til Espen Ottosen: Medisinen har  vært en viktig premissleverandør for vår forståelse av kjønn.
«Problemet er tanken om at god skriving er en slags «kode» man kan lære seg ved hjelp av noen «nøkler».»