Annonse
00:00 - 03. mai 2019

Opportunistisk omdømmehåndtering griper om seg, skriver Martin Gedde-Dahl.

Opportunistisk omdømmehåndtering griper om seg, skriver Martin Gedde-Dahl.

Annonse

Neste helg samles representanter fra norsk næringsliv, offentlige etater og kommuner på utestedet Latter i Oslo, for å gruble over spørsmålene som har holdt så mange tenåringer våkne om natta: Liker folk meg? Hvorfor liker de meg ikke? Hva kan jeg gjøre for at de skal like meg?

Omdømmedagen, som arrangeres av kommunikasjonsbyrået Apeland, er ifølge programmet «årets viktigste fagdag for alle som vil styrke sin virksomhets omdømme». Og det er det nok mange som vil. For i løpet av de siste tiårene har konseptet «omdømme» blitt mye viktigere. Faktisk er det så viktig, skriver arrangøren, at vi må regne det som «virksomhetens viktigste verdi».

Dersom medienes prioriteringer er en god indikator på hva som er viktig, har Apeland kanskje et poeng. I 1990 brukte norske aviser ordet «omdømme» 161 ganger. I 2000 sto det på trykk 352 ganger. I fjor var summen 7924.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

«Historia om Heinrich Glogau kunne gått i gløymeboka.»