Annonse
00:00 - 15. mars 2019

Å, vitruviske menneske

Utdanning av astrologer har vekket til live en seks hundre år gammel debatt. En florentinsk kjendisblogger og samfunnsdebattant skylder på uvitenhet.

Annonse

Midt i debatten

Leonardo da Vinci

Kunstmaler, billedhugger, oppfinner, arkitekt, vitenskapsmann og samfunnsdebattant.

Født i Vinci (selvsagt) nær Firenze i 1466. Døde i 1519.

Var den første som ble rik på virkelighetslitteratur med den selvutleverende romanen Da Vinci-koden (2003).

– Den norske astrologiskolen Herkules mottok denne uken sin godkjenning, og det er dermed mulig å få studiestøtte for å bli astrolog. Du har skriblet ned noen notater om astronomi, herr Leonardo. Hva tenker du om teorien om at kosmiske krefter påvirker menneskesinnet?

– Kraft, med bevegelse, og gravitasjon, med motstand, er de fire eksterne kreftene som alle oss dødeliges handlinger avhenger. 

– Det er greit nok, men det er ikke noe argument imot at de kosmiske kreftene faktisk virker på mennesket. Du tror jo på en sjel, blant annet. Er det så utenkelig at sjelen og ånden kan påvirkes av ytre krefter?

– Vær på vakt overfor disse spekulantene, for deres resonnementer er ikke bekreftet av erfaring. Det kan ikke finnes noen stemme der det ikke er bevegelse eller perkusjon av luft, det kan ikke være perkusjon av luften der det ikke finnes noe instrument, det kan ikke finnes noe instrument uten et legeme; og når alt dette forholder seg slik, kan ikke en ånd ha hverken stemme, form eller styrke. Når det hverken finnes nerver eller ben, kan ikke noen kraft utøves i noen form av bevegelse av slike imaginære ånder.

– Men er ikke dette intervjuet egentlig et bevis for at ånder faktisk finnes? Jeg mener, du døde jo i 1519?

– Nekromanti (å snakke med de døde, red. anm.) er banneret som vaier i vinden, og viser veien for den dumme folkemengden som konstant blir vitne til de blendende og endeløse effektene denne kunsten viser frem. Det finnes hele bøker som erklærer at fortryllelser og ånder kan virke og snakke uten tunger og uten organiske instrumenter – som man umulig kan snakke uten – og kan bære tunge bører og starte stormer og regnvær, og at mennesker kan bli forvandlet til katter og ulver og andre beist, selv om det er de som hevder slike ting som først ble beist selv.

– Oi da, jeg forstår at du har lite til overs for åndemanere. Men er det ikke bra at noen stiller spørsmål ved vitenskap? Er det ikke rom for mer enn én type sannhet?

– Å, menneskets dumskap, ser du ikke at du, selv om du har vært sammen med deg selv hele livet, ikke ennå kjenner den tingen du har aller mest av, altså din dårskap? Og så, sammen med denne sofistiske heiagjengen, bedrar du deg selv og andre, forakter matematiske vitenskaper, der sannheter bor og kunnskap om tingene som finnes i dem. Og så underholder du deg selv med mirakler, og skriver at du har kunnskap om ting som menneskehjernen ikke kan ha kunnskap om, og som ikke kan bevises av noen naturlig instans.

– Hva er ditt råd til folk som har lyst å vite om fremtiden?

– Erfaringen, tolken mellom den formative naturen og menneskedyret, lærer oss hvordan naturen virker på oss dødelige. Det største selvbedraget mennesket lider under, er det som oppstår av deres egne meninger. Blind uvitenhet villeder oss således og fryder oss med resultatene av vellystige gleder.

– Ja vel. Til slutt, tror du egentlig at folk lar seg overbevise av din insistering på rasjonelle argumenter?

– En vase av ubrent leire kan formes på ny om den knuser, men det kan ikke en brent en.

Alle Leonardos svar i denne saken er hentet fra The Notebooks of Leonardo Da Vinci (1883-utgaven, oversatt av J.P. Richter). Les også nyhetssak om Herkules på morgenbladet.no.

Du har nå lest en gratis smakebit fra Morgenbladet. Vil du ha mer godt lesestoff? Bli abonnent
Annonse

«Forfatterforeningen har beklaget den formen æresrettens arbeid tok.»
«En æresdom kan, i motsetning til en landssvikdom, ikke sones.»
«Det er ikke treffende å karakterisere forslaget som masseovervåkning av egne innbyggere.»
«Det er både trist og provoserende at Kyrre Wathne tillater seg å si noe så historieløst og reduserende.»
«Roar Hagen unnlater konsekvent å forholde seg til hva forskningen på klasse egentlig går ut på.»