Annonse
00:00 - 22. februar 2019

La døde helter ligge

Den historiske fiksjonsfilmen har stivnet rundt sine alfahanner. Amundsen er siste eksempel, skriver Espen Ytreberg.

Portrettet og filmportrettet: Roald Amundsen i 1913 og Pål Sverre Hagen i rollen som Amundsen. Foto: Anders Beer Wilse / Norsk Teknisk Museum og Motion Blur / SF Studios
Annonse

To av årets filmer handler om Sonja Henie og Roald Amundsen, som lignet adskillig på hverandre. Begge var kompliserte mennesker, evnerike, ambisiøse og kantete. De sto for ekstraordinære fysiske prestasjoner som gjorde dem internasjonalt berømte, i samtiden og ettertiden. Årets filmer om de to behandler dem likevel helt forskjellig. En sammenligning av kjønnsforskjellene viser hvor utdaterte de mannlige heltebildene i norsk fiksjonsfilm er blitt, og hvordan den historiske filmen for et bredt publikum er tappet for indre liv.

Filmen Amundsen forteller hovedpersonens liv dels som en parade av eventyr og erobringer i polstrøkene, dels som et familiedrama der de nærmeste rives mellom ønsket om et bekreftende samliv og heltens dragning mot isen. Alltid kommer heltebragdene først for Amundsen, alt annet følger av det, for ham og for filmmakerne. Amundsens mannlige manusforfatter og regissør plasserer seg i en omfattende tradisjon av nyere norske filmer der menn dominerer på begge sider av kamera: Max Manus, Kon-Tiki, Kongens nei, Den 12. mann, Birkebeinerne, Kautokeino-opprøret.

Bak filmen om Sonja Henie står regissøren Anne Sewitsky, og hun har valgt annerledes. Det er ingen tilfeldighet at hun har kalt sin film Sonja, mens den andre heter Amundsen. Roald får mye rom i Amundsen til å agere i sin offisielle rolle som berømt oppdager, mens Henies idrettsbragder får nesten ingen plass i Sonja. Sewitsky hopper raskt forbi det at Henie var verdens beste kunstløper i mange år, en revolusjonær som endret selve idretten. Filmen forfølger mennesket Sonjas nedtur i de senere årene, hvordan hun mistet grepet om vennskap og kjærlighet, ble mer og mer urimelig og manipulerende mens hun gradvis falmet som Hollywood-stjerne.

Les også: Striden om Roald Amundsens karakter har rast siden han satte kursen mot Sydpolen, skriver Bernhard Ellefsen.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

«Historia om Heinrich Glogau kunne gått i gløymeboka.»