Annonse
10:07 - 16. august 2018

Morgenbladet glemte utstilling i Stavanger

Ble vist i Stavanger: Nathalie Djurberg & Hans Berg hadde sin første større utstilling ved et norsk kunstmuseum i Stavanger kunstmuseum i vinter. Foto: Filmstill fra Dark Side of the Moon, 2017: Nathalie Djurberg & Hans Berg, med tillatelse fra Lisson Gallery og Gio’ Marconi, Milano
Annonse

I Morgenbladet 3. august kunne vi med stor interesse lese Oda Bhars anmeldelse av utstillingen «En resa genom träsk och förvirring med små glimtar av luft» med Nathalie Djurberg og Hans Berg på Moderna Museet i Stockholm. Vi var spesielt interessert i denne anmeldelsen fordi vi kjenner kunstnerne godt. De hadde sin første større utstilling ved et norsk kunstmuseum i Stavanger kunstmuseum i vinter. Utstillingen åpnet 17. november 2017 og stod til 11. april 2018. Det var en omfattende utstilling over ca 800 m2 utstillingsareal med flere større installasjoner. Utstillingen Dark Side of the Moon var planlagt i dialog med kunstnerne over lang tid, den inneholdt en samling eldre arbeider og noen nyere arbeider, blant annet en helt ny animasjonsfilm. Som Oda Bahr har vi fulgt disse kunstnerne med interesse gjennom flere år og var veldig glade for at vårt museum var det første som kunne vise en større museumsutstilling med deres arbeider i Norge.

Derfor ble vi veldig overrasket da vi kunne lese følgende i Bhars anmeldelse av Stockholm-utstillingen: «Da duoen Nathalie Djurberg og Hans Berg for et par år siden stilte ut på Tjuvholmen-galleriet Gerhardsen Gerner, ga det en smakebit på en verden av fargerike fugleskulpturer og amoralske leiranimasjoner. Den gang skrev jeg at jeg håpet å se dem snart i større format, gjerne på et museum. Nå er anledningen kommet, riktignok ikke i Norge, men på Moderna Museet i Stockholm.»

Andre kunstkritikere la merke til vår utstilling. Kunstkritikks Jonas Ekeberg skrev om den i forkant, og vi fikk anmeldelse i Dag og Tid og Stavanger Aftenblad. Men Oda Bhar trengte ikke gå lenger enn til sin egen avis. Sigrun Hodnes kritikk med tittelen «Mennesker og andre beist» sto på trykk i Morgenbladets nr. 48 i 2017.

Det er klart at det er lettere for en kritiker basert i Oslo å få med seg utstillingene i sitt nærområde, og sikkert også i de større museene utenlands. Men bør det ikke også være mulig å holde seg oppdatert på de største kunstmuseene rundt om i Norge? I Stavanger driver vi kunstmuseum uten budsjetter til store reklamekampanjer. Men vi forsøker å fokusere på det faglige innholdet, og vi forventer at kunstkritikerne følger med.

Hanne Beate Ueland

 

Du har nå lest en gratis smakebit fra Morgenbladet. Vil du ha mer godt lesestoff? Bli abonnent
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.