Annonse
00:00 - 22. juni 2018

Når liberalister ikke tåler sin egen politikk

Annonse

Jeg ville blitt minst like forbanna som Asle Toje om jeg hadde blitt avkrevd 4000 kroner for en taxi fra Gardermoen. Men Toje svikter når han skal sette opplevelsen i en sammenheng.

Han har også rett i at de fleste drosjesjåførene i Oslo er greie folk, men at for mange ikke følger de standarder som et serviceyrke krever. Adressen for klager er da ikke «drosjenæringen». Først den aktuelle taxisentral. Dernest de politikerne som har bidratt til å ødelegge markedet og ikke tar lærdom av det.

De fleste har en forventning om at taxi er en del av offentlig transport, og har priser deretter. Slik vil vi som representerer de fleste i næringen, også ha det. Men det er politikere på høyresiden som river og sliter i et regulert system for å avlyse samfunnsoppdraget og gjøre tjenesten mest mulig markedsbasert.

Hvis det hadde ført til bedre og billigere tjenester, hadde reguleringene vært opphevet for minst tretti år siden. Når liberalisering tvert imot fører til høyere priser og lavere kvalitet i deler av markedet, er det resultat av politiske valg – basert på ideologi og ikke på praktisk innsikt og erfaring.

De dyreste drosjene i Oslo og Akershus er høyresidens ektefødte barn.

De dyreste drosjene i Oslo og Akershus er høyresidens ektefødte barn. Politikken river ned stordriftsfordelene og legger til rette for alles kamp mot alle. Fri pris er fri pris, og da benytter noen seg av friheten til å flå kunder de ikke vil møte igjen. Næringens omdømme bryr de seg ikke om, til andres fortvilelse.

Et marked i konkurranse forutsetter bevisste kunder. Det er nå 20 år siden den ble innført i Oslo-området. Når de dyreste fortsatt opererer, sier det noe om markedssvikt på flere fronter.

Hvis Toje ikke hadde trodd at Uber oppfant appen, kunne han ha brukt Taxifix, og fått en drosje til byen med fem passasjerer (altså syvseter) kl. 02.30 til kr 1.239 med Oslo Taxi.

Han kunne også ha brukt app eller ringt til Romerike Taxi. Bestillinger kan dessuten gjøres på en terminal ved holdeplassen, der alle tilbydere kommer opp med priser. De aller fleste har fastpriser til og fra Gardermoen. Alle kan bestilles om natta, selv om de ikke står der på forhånd.

Dette forsvarer overhodet ikke at drosjesjåfører på holdeplassen forsøker å utnytte en situasjon. Han må også kunne avkreves en omtrentlig taksameterpris på en kjent strekning. Kunden kan også lett finne den på taxikalkulator.no.

Alle seriøse i drosje-Norge gremmes over slike situasjoner og gjør det vi kan for at kunder skal være mer bevisste i valg av taxi. Derimot aksepterer vi ikke at slike episoder brukes som begrunnelse for å rive systemet ytterligere ned og få mer av det samme. Alle liberaliserte drosjemarkeder har et vell av useriøse aktører som forsøker å kompensere få turer med høye priser og til dels direkte lureri. Det er bare å se til Stockholm.

Når Toje konkluderer med å ville ha selskaper av typen Uber – med sosial dumping som forretningsmodell og et ubegrenset antall «privatdrosjer» kjørende rundt i byen – viser det at han ikke har noen seriøs tilnærming til politikken. Modellen er lagt død av alle myndigheter, og på like vilkår er Uber en parentes.

Atle Hagtun

Du har nå lest en gratis smakebit fra Morgenbladet. Vil du ha mer godt lesestoff? Bli abonnent
Annonse

«Roar Hagen unnlater konsekvent å forholde seg til hva forskningen på klasse egentlig går ut på.»
«Jo mindre strenge opptakskravene er, jo mindre tillit vil staten ha til medlemsvalgte stipendkomiteer.»
«At et samlet fagmiljø kritiserer loven, bør få alle varsellamper til å ringe.»