Annonse
00:00 - 25. mai 2018

Det har vært mye diskusjon om K-en. Men R-en i KRLE-faget bør også reduseres, skriver Gunnar Aakvaag.

Lær dem Stephen Hawking og Newton, ikke bare Jesus og Muhammed, skriver Gunnar Aakvaag.

Annonse

Er Jesus og Muhammed viktigere enn rettsstaten, demokratiet, velferdsstaten, evolusjon og Big Bang? Det er inntrykket jeg får etter å ha hatt barn to år i skolen.

Til sommeren har mine to barn (tvillinger på syv) gått to år i norsk offentlig skole i Oslo. Mye er bra, og mye er annerledes fra da jeg selv gikk på skolen – som all testingen og foreldreinvolveringen. Jeg har imidlertid fått ett stort sjokk: Hvor stor plass religionsundervisningen har i skolen.

Her er en typisk ukeplan fra første klasse: «Norsk: Repetisjon. Matte: Tallene 19–20. Tema: Påske. Engelsk: Årstider og vær. KRLE: Jesus og disiplene. Korsfestelsen.» Og her er en fra andre klasse: «Norsk: Stavskrift, bokstavene a og b. Matte: Pluss og minus, tallene opp til 20. Tema: Verdensdeler. Engelsk: Kroppen. KRLE: Jødedommen – Gud og synagogen.»

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

«Roar Hagen unnlater konsekvent å forholde seg til hva forskningen på klasse egentlig går ut på.»
«Jo mindre strenge opptakskravene er, jo mindre tillit vil staten ha til medlemsvalgte stipendkomiteer.»
«At et samlet fagmiljø kritiserer loven, bør få alle varsellamper til å ringe.»