Annonse
00:00 - 16. februar 2018

Bare dum og deilig, liksom? Mote er kultur som lider under mangel på kritisk interesse, skriver Ragnhild Brochmann.

Bare dum og deilig, liksom? Mote er kultur som lider under mangel på kritisk interesse, skriver Ragnhild Brochmann.

Annonse

Hør Ragnhild Brochmann og Kari Slaatsveen Live fra Oslo Podfest på Morgenbladets podkast:

Nå har det akkurat vært moteuke i Oslo igjen. Den beste til dags dato. Så er spørsmålet: Har du hørt om den, eller er du kistefornøyd med at moteklærne seiler sin egen sjø i Nettavisen, Elle, og nedover syndefloden Instagram, slik at du slipper å lese mer om Jenny Skavlan og to glade aper fra Stryn? Hvorfor er det slik at verdens mest tilgjengelige kulturspeil ugleses av seriøs norsk dagspresse? Eller riktigere: Hvorfor lurer nordmenn stadig vekk på om mote er kultur?

Her må vi begynne ved motefordommenes røtter: Motsatt av hva man skulle tro, har moten alltid vært et kvinnelig og mannlig fenomen. Klær og tilbehør er blitt brukt for å markere sosial tilknytning, stilling og stand og for å utøve estetisk nytelse. Og den mektigste burde på alle tenkelige måter også være den flotteste (hilsen Solkongen). For hvem hadde de høye hælene først? Mennene. Hvem hadde lange øredobber og skamkapsler foran skrotum for å markere struttende skjønnhet og erotisk makt? Mennene. Og hvem sto og bet knoker med like mye sminke i fjeset som kvinnene, da Marie Antoinette mistet hodet? Mennene. Men så endret det seg.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.