Annonse
00:00 - 16. februar 2018

Bare dum og deilig, liksom? Mote er kultur som lider under mangel på kritisk interesse, skriver Ragnhild Brochmann.

Bare dum og deilig, liksom? Mote er kultur som lider under mangel på kritisk interesse, skriver Ragnhild Brochmann.

Annonse

Hør Ragnhild Brochmann og Kari Slaatsveen Live fra Oslo Podfest på Morgenbladets podkast:

Nå har det akkurat vært moteuke i Oslo igjen. Den beste til dags dato. Så er spørsmålet: Har du hørt om den, eller er du kistefornøyd med at moteklærne seiler sin egen sjø i Nettavisen, Elle, og nedover syndefloden Instagram, slik at du slipper å lese mer om Jenny Skavlan og to glade aper fra Stryn? Hvorfor er det slik at verdens mest tilgjengelige kulturspeil ugleses av seriøs norsk dagspresse? Eller riktigere: Hvorfor lurer nordmenn stadig vekk på om mote er kultur?

Her må vi begynne ved motefordommenes røtter: Motsatt av hva man skulle tro, har moten alltid vært et kvinnelig og mannlig fenomen. Klær og tilbehør er blitt brukt for å markere sosial tilknytning, stilling og stand og for å utøve estetisk nytelse. Og den mektigste burde på alle tenkelige måter også være den flotteste (hilsen Solkongen). For hvem hadde de høye hælene først? Mennene. Hvem hadde lange øredobber og skamkapsler foran skrotum for å markere struttende skjønnhet og erotisk makt? Mennene. Og hvem sto og bet knoker med like mye sminke i fjeset som kvinnene, da Marie Antoinette mistet hodet? Mennene. Men så endret det seg.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Nok en gang blir klassisistene karakterisert som konservative og reaksjonære
Journalisten kunne tatt buss fra Oslo til Göteborg klokken 9.
FFAC kan ha et oppriktig ønske om å hedre søstrenes kunstsamlermor.
Nevnte paragraf gir nemlig kun visse minoritetsgrupper, som Alis, et vern mot «dehumanisering» og andre «hatefulle ytringer».
«Jeg mener at Eggen tar feil når han mer enn antyder at man ikke skal skrive om kannibalisme. Hvis man ikke gjør det, lar man den koloniale historien om «de ville» bli siste ord.»