Annonse
00:00 - 12. januar 2018

Skadelig informasjon om andre i sosiale medier kan slå tilbake på avsenderen, skriver Martin Gedde-Dahl.

Skadelig informasjon om andre kan slå tilbake, skriver Martin Gedde-Dahl.

Annonse

Mens jeg skriver denne spalten bekymrer twitterfeeden min seg for et varslet karakterdrap. Det handler om metoo-kampanjen, men personen som skal henges ut, er ikke en mektig mann anklaget for trakassering – det er en kvinne som ville varsle om overgrep.

«Shitty media men» var et hemmelig, men åpent regneark på Google drive hvor kvinnelige journalister i New York anonymt laget en database over menn i mediebransjen som hadde behandlet kvinner dårlig, enten det var upassende flørting, maktmisbruk eller voldtekt.

Hvem som helst kunne registrere anklager med navn, tilknyttede medier, type overgrep og eventuelle notater. Dersom flere anklaget samme mann, ble navnet farget rødt. De eneste reglene var å aldri oppgi navn på den som anklaget, å ikke vise det til noen menn og å ikke fjerne beskyldninger eller navnet på anklagede.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
ved kjøp av abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

«Klassisk musikk fortjener bredde og bør gi lytterne frihet til å velge egne rammer for musikkens opplevelser.»
«Er kjæresten min sitt etiske standpunkt så langt fra mitt eget at vi vil bruke tiden vår på å endre hverandre, eller bør vi slå opp?»
«Vi gjør klokt i å omfavne Plan S som et middel på vei mot kvalitetsmessig bedre forskning.»