Annonse
00:00 - 12. januar 2018

Skadelig informasjon om andre i sosiale medier kan slå tilbake på avsenderen, skriver Martin Gedde-Dahl.

Skadelig informasjon om andre kan slå tilbake, skriver Martin Gedde-Dahl.

Annonse

Mens jeg skriver denne spalten bekymrer twitterfeeden min seg for et varslet karakterdrap. Det handler om metoo-kampanjen, men personen som skal henges ut, er ikke en mektig mann anklaget for trakassering – det er en kvinne som ville varsle om overgrep.

«Shitty media men» var et hemmelig, men åpent regneark på Google drive hvor kvinnelige journalister i New York anonymt laget en database over menn i mediebransjen som hadde behandlet kvinner dårlig, enten det var upassende flørting, maktmisbruk eller voldtekt.

Hvem som helst kunne registrere anklager med navn, tilknyttede medier, type overgrep og eventuelle notater. Dersom flere anklaget samme mann, ble navnet farget rødt. De eneste reglene var å aldri oppgi navn på den som anklaget, å ikke vise det til noen menn og å ikke fjerne beskyldninger eller navnet på anklagede.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.

Mer fra Ideer