Annonse

Annonse

00:00 - 13. oktober 2017

Utsikten fra rom 31209

Når terroren rammer, endres minnene våre, mot vår vilje, skriver John Erik Riley.

Ferieminne: I 2009 fotograferte John Erik Riley sønnen sin i et tøysete øyeblikk på hotellet Mandalay Bay i Las Vegas. I bakgrunnen sees en stor åpen plass som inntil nylig var ukjent for de aller fleste, men som 1. oktober 2017 ble åsted for en av USAs største skytemassakrer. Foto: John Erik Riley

På en ekstern harddisk, i en mappe merket «USA summer 2009», ligger de og venter, bildene fra en ferietur til hotellet Mandalay Bay i Las Vegas. Begravd i arkivet – innimellom andre, langt mer estetisk fullendte fotografier – finner jeg et snapshot av min eldste sønn, som var ni år gammel da bildet ble tatt. Han står litt inneklemt, i tomrommet mellom den ene siden av senga og vinduet og poserer, leker fjols for kameraet. Bak ham kan man se the Strip i Las Vegas, kledt naken av dagslyset, frarøvet sin drakt av blinkende lys. Til høyre på bildet kan man se en stor åpen plass som inntil nylig var ukjent for de aller fleste, men som 1. oktober 2017 ble åsted for en av USAs største skytemassakrer.

I utgangspunktet er bildet prosaisk, av typen jeg ofte har tatt på tur, enten for moro skyld og for minnenes skyld eller begge deler. I dette tilfellet må sønnen min ha sett at jeg sto med kameraet og reagert deretter, begynt å leke og tulle. Rundt ham kan man se gjenstander som reflekterer hvordan ferien var. På sengen ligger en leke vi kjøpte på hotellet, en rokke av lyseblå plysj. I venstre hånd hviler en bunke med dollarsedler, en parodisk etteraping av luksusen man forbinder med Las Vegas.

Da jeg la bildet ut på nettet i 2009, døpte jeg det «What Happens in Vegas Stays in Vegas». Nå virker tittelen litt tonedøv, for å si det forsiktig. Bildet har endret seg. Det som før var et feriefoto – et lekent og kanskje også latterlig sådant – er blitt noe annet. Vår lek fremstår som mal apropos, for ikke å si smakløs, som om vi står og morer oss foran en gravlund. Bestanddelene i snapshotet forblir ikke i Las Vegas, men strekker seg mot meg og påkaller min oppmerksomhet, antar nye valører, mot fotografens vilje. Historien hjemsøker bildet, fyller det med noe tragisk, forvandler det til noe nifst.

Lese mer?

UKEPASS
59,-
Inkluderer også tilgang til arkiv og eAvis.
ABONNEMENT
Fra 35,-
per uke
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning.
ARTIKKEL
20,-
Betal med Vipps/mCash/PayPal/Bitcoin.

Annonse