Debatt

Ikke bare en lek

En fjær i hatten er bedre enn full krigssminke, hodepryd og Pocahontas-kjole.

Å kle seg ut som indianerprinsesse er ikke forbeholdt Siv Jensen på «Ville Vesten»-fest i Finansdepartementet. Den ekte prinsessen Charlotte Casiraghi av Monaco lekte indianerprinsesse da hun entret manesjen med hårpryd og krigsmaling under et ridestevne i Paris. Hos kostymeleverandøren partyking.no kan du også kjøpe deg et vågalt indianerprinsessekostyme til halloween, med dyp utringning og høy skjæring. I musikkverden har blant andre bandet Highasakite og festivalen Indianerøen kledd seg ut som indianere. Da var det stille.

I USA har debatten rast lenge. Musikkvideoen til No Doubt-låten «Looking Hot», der vokalist Gwen Stefani var bundet fast og utkledd som en sexy, blond og hvit versjon av Pocahontas, ble trukket etter protester fra fansen og amerikansk-indianske interesseorganisasjoner. Kleskjeden Urban Outfitters har profittert på å selge indianer-inspirerte smykker og klær med merkelappen «Navaho» på, selv om produktene ikke har noe med navahoene, en av USAs største urfolksgrupper, å gjøre. Navnet er blitt brukt som en stilreferanse for mange på linje med western eller hippie, da kjeden begynte å selge truser og lommelerker med merket, fikk Navaho-samfunnet nok og gikk til sak. I USA er det forbudt å merke produkter med indianske navn med mindre de er laget av indianerne selv. Men det er ikke ulovlig å prøve å være trendy.

De som kler seg ut som sexy indianere, er trolig uvitende om at én av tre indianske kvinner i USA vil bli voldtatt en gang i livet.

I dag er det få som ler av blackface, men denne tradisjonen var lenge en del av amerikansk og britisk teatertradisjon. Det er ingen tvil om at indianerstilen slår an i vår tid, både når man skal kle seg ut og kle seg opp. Indie-bandet Neon Indian (!) fikk i 2010 ubedte gjester på scenen i form av en flokk halvnakne jenter med fjær på puppene og i håret. Året etter ble artisten Ke$ha beskyldt for å seksualisere indianske kvinner etter gjentatte ganger å ha vist seg bukseløs og glinsende i krigssminke og hårpryd. De som kler seg ut som sexy indianere, er trolig uvitende om at én av tre indianske kvinner i USA vil bli voldtatt en gang i livet, eller at gjerningsmennene i all hovedsak er hvite, slik statistikken tilsier.

Under halloween kler mange seg ut som indianerprinsesser, ikke bare i USA. Ideen om indianere som et mytologisk folk finnes verden rundt. Indianerliv blir ofte assosiert med en romantisk tilbaketrekning til naturen. Mange av oss har forestillinger om indianeren som den edle ville, en primitiv og vill figur i pakt med naturen, den siste mohikaner. Enkelte kommentatorer i USA har uttalt at Pocahontas-trenden gjenspeiler en økt interesse for urfolkskultur. Med mokasiner på skal du altså se historien fra et nytt perspektiv.

Men hva skjer når kulturarven representeres og i verste fall utnyttes av alle andre enn indianerne selv? Kostymene til Siv Jensen, Gwen Stefani eller kostymeleverandøren Partyking er i beste fall karikaturer og sammenblandinger av mange ulike tradisjoner, hellige symboler og kulturer. Det bidrar ikke til å nyansere det stereotypiske bildet vi har av hva det betyr å være indianer. Spørsmålet er om det er popkulturen og motens oppgave. Samlebetegnelsen indianer inkluderer minst 500 ulike folkeslag, noen bosatt i store byer, andre i små landsbyer. Noen var nomader, andre stedfaste. De fleste gikk og går ikke rundt med fjær i håret og full krigssminke.

Storesøsknene mine gikk på toga-fest, et konsept inspirert av Antikkens Hellas eller Romerriket, da de bodde på Blindern Studenterhjem i Oslo på nittitallet. Hvorfor er det så mye vondere og vanskeligere når noen kler seg ut som indianer? En vanlig innskytelse er at alle mennesker spiller på stereotypier, det er artig og ikke vondt ment. «Jeg håper folk ikke er så hårsåre og har mer takhøyde enn dette», sa statssekretær i Finansdepartementet Petter Kvinge Tvedt (Frp) til NRK i forbindelse med Siv Jensens kostyme. All mote henter inspirasjon fra estetikken i ulike kulturer, vi er globaliserte moteløver. Men fordi indianerfolkenes historie er en tragedie om landrøveri, systematisk utryddelse og kolonialisme som de fortsatt lider under, er det tryggere å ta en toga enn å redusere spirituelle symboler og urgamle tradisjoner til en trend.

Siv Jensen på «Ville Vesten»-fest og lommelerken fra Urban Outfitters reiser spørsmålet: Hvordan skal vi best møte denne trenden? Svaret bør være at det minste man bør gjøre, er å vise respekt og sensitivitet for grupper som har lidd under majoritetsbefolkningens grove overgrep. Det er fint og ikke feil å pynte seg med et indiansk mønster eller smykke, spesielt hvis det er laget av en representant for Nez Perce, Navajo, Hopi, Pueblo, Sioux eller et hvilket som helst indianerfolk. 26 prosent av indianerne i USA lever under fattigdomsgrensen, ifølge United States Census Bureau. Det kan virke uskyldig å leke Pocahontas. Men ikke kle deg ut som indianerprinsesse under halloween i år.  Når kjendiser og politikere spiller på en klisjé som stammer fra en «hollywoodsk» idé om indianere, sitter de igjen med indianerskjegget i postkassa.

Mer fra Debatt