Debatt

Misforstått sexguide

Hun ivrer etter å frigjøre muslimske kvinner. Men i guiden til god «halalsex» glemmer forfatteren det aller viktigste.

Nora Mehsen omtaler i Morgenbladet 22. september boken «The muslimah sex manual: A halal guide to mind blowing sex». Boken er skrevet av en amerikansk muslimsk kvinne under pseudonymet Umm Muladat. Siden jeg leste en prøveutgave av boken i vår hadde jeg håpet å høre minst mulig om den. Når den nå igjen har klart å vekke lesernes interesse med sin spektakulære tittel, ønsker jeg å presisere et par ting om hva et islamsk sexliv handler om. Nora Mehsen, som er kriminolog, likestillingsbyråkrat og fast spaltist i Morgenbladet, skriver at boken ikke går langt nok i sin frigjøring av kjønn, kropp og seksualitet. Hun mener at retningslinjene for muslimers sexliv er tolket av og for menn og virker kvinnediskriminerende. Som troende muslim mener jeg at både forfatter av boken og Mehsen trår feil i sine tolkninger av hva halalsex er.

La oss gjøre det klart med én gang, dette er ikke den første halalguiden til sex for muslimer. Det finnes mange lettleste fagbøker med retningslinjer for samliv, for eksempel «Den muslimske ekteskapsguiden». Som i andre religioner er familielivet også regulert gjennom konsensustolkning av hellige tekster. Regler som definerer islamsk lovgivning, fiqh, setter rammene for kjønnslivet.

Både forfatter av boken og Mehsen trår feil i sine tolkninger av hva halalsex er.

Det er i ekteskapet seksuell kontakt er velsignet, og det er på rene og trygge måter man nyter av hverandre og får barn. Det finnes ingen fordømmelse av kjønnsdrift eller den seksuelle akten i islam. Det er ikke sett på som en uønsket, skittent eller fristelser fra djevelen, slik andre har tolket seksualiteten i eldre tider. Tvert imot er det mange kilder som bekrefter at et sunt og trygt forhold tilrettelegger for glede, respekt og gjensidig nytelse.

Umm Muladat, som er utdannet psykolog, ønsker å frigjøre muslimske kvinner, få dem til å våge og nyte. Hun tar for seg et viktig poeng når hun skriver om den misforståtte pietismen blant religiøse. Men når hun introduserer stripping, bondage og frekk sexprat slik at mannen din blir vill, forsterker hun det gamle madonna/hore-komplekset. En muslimsk kvinne skal altså leve opp til mange roller samtidig: Hun skal praktisere troen korrekt, bære drakten med stolthet, innynde seg i familien slik at alle liker henne og samtidig ta seg av mann og barn. Når gardinene trekkes for og hijaben tas av skal hun også, ifølge Umm Muladat, yppe mannen til ekstase. Selv om hun skriver i boken at pornografi ikke er en god lærer for seksualitet, er det nettopp den fellen hun går i. Hun lærer opp muslimske kvinner til å tro at det er nok en ting de må ta ansvar for, og at mannens seksuelle glede er avhengig av hennes innsats. Rollespill kan være forlokkende moro for noen par, men roller som tres over hodet på oss som plikt og forventning, til å ta enda større ansvar for andres glede, er ikke annet enn ufrihet. Det finnes ikke noe halal ved dette.

Det verden trenger å forstå, er at muslimer er helt vanlige mennesker som alle andre. Vi har ulik kulturbakgrunn, bor i ulike samfunn og lever under ulike vilkår. En ung jente i Pakistan, en voksen husmor i USA eller en norsk konvertitt har så ulike utgangspunkt for å forstå seksualitet som det går an å ha. Muslimers utfordringer er de samme som alle andres. Vi må ikke tro at Guds ord i en bok er nok til å endre verden. Da hadde den ikke sett slik ut som den gjør i dag. Det er folkene som forvalter troen, i samarbeid med de som forvalter samfunnet, som avgjør hvor reell frihet vi har når alt kommer til alt.

Jeg snakker om frihet fordi seksuell frihet handler om flere ting. Det handler primært om trygghet fordi ingen kan finne ut hvem man er eller hva man liker hvis det ikke er trygt å gjøre det. Har du hele livet fått høre at du skal giftes bort så snart du er menstruerende, og at du har plikt til å la mannen gjøre hva han vil med kroppen din, da har du ingen frihet. Da vet du ikke engang hva frihet er eller hvordan den kjennes. Har du blitt fortalt at du som kvinne er forpliktet til å spre glede, omsorg, ta vare på og gi av deg selv er du også ufri. Du fikk aldri valget om å gå din egen vei og gjøre hva du selv ville. For å vite hva man selv vil, må man få mulighet til det. Noen må fortelle deg at kroppen din bare er din, og at du ikke skylder noen noe som helst noen gang. Ikke for å være snill, og ikke fordi du er kvinne.

Som muslim ble jeg kjent med hadith som sier at den hustruen som avviser mannen sin i sengen, skal ha engler sittende på taket sitt som skal sende besvergelser over henne natten lang. Andre fortellinger sier at hun kun kan avvise ham tre netter på rad. Det gjelder for øvrig begge kjønn: Hun kan også kreve at han gir henne sex. Han kan heller ikke reise hjemmefra i mer enn tre måneder av gangen uten tillatelse av kona. Fordi hun har rett til sex. Disse ordene ble ufattelig uromantiske for meg. Da jeg ble kjent med dem, begynte jeg å grave dypere i Koranen, og fant at den er full av gullkorn for troendes omgang med hverandre. Når man studerer profetens biografi, blir man kjent med en skikkelig hedersmann.

Der forfatter Umm Muladat har tøylet den islamske lovgivningen for å trekke inn den kommersielle sexindustrien på soverommet, og gir opplæring i tilfredsstillelse, har hun helt glemt hva halal betyr. Halal betyr at det er velsignet av Gud, at det er rent, vakkert og hellig. Guds lover gir muslimer trygghet, et ukrenkelig privatliv, felles respekt og troen på at man er god nok som man er. Det betyr ikke at lek er forbudt. Ingen sier at man skal være gravalvorlig når man er intime. Men privatlivets ukrenkelige skjønnhet gjør at ingen muslimer trenger en halalguide til «mind blowing sex». Det de trenger, er et samfunn som består av frihet, likestilling, demokrati og respekt for tro og mangfold.

Et samfunn som lar mennesker utvikle seg fritt, vil legge til rette for å bli kjent meg seg selv, kroppen og seksuelle følelser.

God og sunn seksualitet starter med åpenhet og kunnskap om tabuer. Det er et mye større problem at mange muslimer kommer fra kulturer preget av sterk sosial kontroll, fattigdomsproblematikk, ulikhet og diskriminering enn at Gud har gitt føringer for velsignet sex. Skal vi ta Umm Muladat på alvor trengs det opplysningsarbeid og rom for å lære og utforske. Jeg tror allikevel at god halalsex er fullt mulig uten ytterligere mystifisering av noe som er helt naturlig.

Mer fra Debatt