Annonse

Annonse

00:00 - 25. august 2017

Ragnhild Brochmann om motekultur

Trendkjedene tilbyr kamuflert mono­-kultur, skriver Ragnhild Brochmann.

Kollasj: Christian Belgaux (Kildefoto: reklamemateriell fra Cos/Weekday/Monki/H&M)

Har du også lagt merke til at unge osloboere har blitt radikalt mer trendy i løpet av de siste årene? Mer internasjonale i uttrykket? Om du har kalt det hipsterisme, normcore eller 90-talls er ikke så farlig, så lenge opplevelsen har vært den samme: noe har skjedd, og det skjedde fort – gjorde det ikke? Jo. Eller lett! Som stileksponentene kanskje ville ha sagt det.

Mellom 2013 og 2015 la jeg stiluttrykket til 53 unge trendy Oslo-kvinner i alderen 17–35 på operasjonsbordet. Jeg godskrev stilen deres som «moteriktig opp mot internasjonale stilidealer» (les: stilen som portretteres i anerkjente papirmagasiner og digitale medier), og stilte dem følgende to hovedspørsmål: Hvor pleier du å handle, og hvorfor handler du her?

 

HER !

Annonse