00:00 - 02. juni 2017

Etikeren tar feil

Vi jobber for å få flere folk til å bruke digitale tjenester i kontakten med Nav. Dette kritiserer Trond Berg Eriksen i etikeren-spalten 19. mai.

En leser har merket seg mindre kø utenfor Nav-kontoret, og spør om det å redusere personlig oppmøte og service har etiske dilemmaer. Berg Eriksen svarer blant annet at «kontorene måtte stenges for å gi brukerne ‘bedre service’! Det er et svært mangelfullt forsøk på sannhetsforvaltning.»

Det er så som så med Berg Eriksens sannhetsforvaltning. Vi stenger ikke kontorer, vi endrer åpningstider for drop-in-besøk. Ansatte på Nav-kontorene jobber like mye som før, men bruker nå mer av sin tid i avtalte og forberedte møter. Med folk som nettopp trenger personlig service.

Han skriver også «At en helt enkel transaksjon som tidligere kunne ordnes på ti minutter, nå koster meg en hel arbeidsdag, skaper ingen bekymring på den andre siden, fordi de selv sparer penger.»

Å søke om pensjon på nett, for eksempel, tar bare et par minutter. Med mindre man har en komplisert økonomi med flere pensjoner fra utlandet, så er det flere år siden det tok en arbeidsdag. Og ja, det sparer penger. Skattebetalernes penger.

Å ha en kø utenfor Nav-kontoret er da ikke noe mål i seg selv.

Berg Eriksen har noen ganske freidige formuleringer om offentlige ansatte jeg ikke vil gjenta. La meg bare si jeg er dypt uenig. Nettopp fordi Nav-ansatte er opptatt av brukernes ve og vel, så vet vi at vi må prioritere mer tid til dem som trenger oss aller mest. Det kan være eldre som trenger hjelp til selvbetjening. Det kan være unge som ikke har fullført skolen og heller ikke får jobberfaring, og det kan være flyktninger som ikke kan norsk, og som står langt unna det å bli økonomisk selvforsørget.

Da skulle det bare mangle at ikke vi forsøker å lose noen over på nett og telefon, slik at de som trenger det mest, får bedre hjelp. Så er vi klar over at ventetiden på telefonen til oss akkurat nå er for lang. Vi jobber med saken og ansetter flere. Og vi fortsetter arbeidet med å digitalisere tjenestene våre. Å ha en kø utenfor Nav-kontoret er da ikke noe mål i seg selv.

Sigrun Vågeng er arbeids- og velferdsdirektør i Nav.

Du har nå lest en gratis smakebit fra Morgenbladet. Vil du ha mer godt lesestoff? Vi har inntil 50 prosent rabatt for nye abonnenter. Bli abonnent
Annonse

«Arbeidsgruppens rapport vil diskuteres på åpent og demokratisk vis»