Annonse

Annonse

00:00 - 21. april 2017

Filmkunsten å kysse

En ny type kysseri har tatt over i norske tv-stuer, skriver Søren Birkvad.

Fra Kysset til Skam: I 1896 sto skuespillerne May Irwin og John C Rice for filmhistoriens første kyss i nettopp The Kiss, regissert av William Heise. Foto: John Kobal Foundation / Getty Images

Hør mer om filmkysset før og etter Skam på Morgenbladets podcast. Abonner gratis via Itunes eller lytt her:

Noe sånt som «bare en film» finnes ikke. Det sier jeg ikke (bare) fordi jeg er filmvitenskapsmann, men fordi vi ofte undervurderer dette mediet. Nok er filmen overfladisk, men det stikker ikke så dypt. For hvor har du lært å kysse? Hvem var din læremester i kyssingens kunst, da du var fem? Ti? Tolv? Filmen var din læremester. Ikke dine foreldre. Ditt livs første kyssescene har sannsynligvis utspilt seg på tv-skjermen foran dine undrende barneøyne, men med ordentlige skuespillere, ikke Trond-Viggo Torgersen, som veiledere og rollemodeller.

Akkurat mye på overflaten opererer filmen. Nettopp slik stikker den dypt: Jo visst lærer filmen oss litt av hvert, men det er den som har lært oss det. Det er vekselvirkningen mellom «tett på» og «langt borte» som har skapt suksessen til de levende bilder – fra stumfilmen til virtual reality – men dermed har sanseligheten også antatt tvetydige former. Den sanselige filmen skjuler mens den eksponerer. Den både pakker ut og pakker inn. Blandingen av tilskuerskam og filmatisk skamløshet synes å være selve suksessoppskriften for film- og tv-mediets skildring av erotisk kjærlighet – i hvert fall frem til Skam!

Lese mer?

UKE
59,-
Inkluderer også tilgang til arkiv og eAvis.
ABONNEMENT
Fra 35,-
per uke
Følg de viktige debattene og få en dypere innsikt i samfunnsaktuelle saker hver uke.
ARTIKKEL
20,-
Betal med Vipps/mCash/PayPal/Bitcoin.

Annonse