Annonse
00:00 - 09. desember 2016

No ser eg atter slike berg og dalbanar

Kulturnasjonen Norge kan lære av Tusenfryd, mener Nasjonalmuseets nye styreleder.

Annonse

– Du har tidligere vært sjef for Tusenfryd. Nå er du styreleder i Nasjonalmuseet. Er det noe spesielt museet kan lære av fornøyelsesparken?

– Noe av det vi var kjent for, var at vi skapte store attraksjoner som tiltrakk hundretusenvis av gjester til Tusenfryd. Vi var uredde og bygget store installasjoner selv. Og så hadde vi innovasjon innomhus. Vi bygde en sterk kultur internt, noe som gjorde at vi fikk et veldig godt samhold. I tillegg klarte vi i tillegg å gjøre parken verdiskapende. Så det ble en riktig så hyggelig økonomisk suksesshistorie for eierne våre.

– Da er du litt inne på mitt andre spørsmål: Kulturen er den nye oljen, sa du til Aftenposten. Du er ikke det mest subtile eksempelet på regjeringens ønske om å gjøre kultur til næring, er du vel?

ALLEREDE ABONNENT?
Begrenset sommertilbud
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

«Problemet er tanken om at god skriving er en slags «kode» man kan lære seg ved hjelp av noen «nøkler».»