Debatt

Skjult markedsføring?

Karl Fredrik Tangen spør i Morgenbladet 12. august hvorfor næringslivet engasjerer seg i samfunnsdebatten, og kommer opp med spennende teorier. Kan svaret være mye enklere?

Munchmuseet og Deloitte står bak debattserien «The Waterfront Ideas». Dette er en arena for samfunnsdebatt, der vi tar opp aktuelle temaer som demokratiets utvikling, rikdommens pris, mangelen på toppledere i samfunnsdebatten og nå sist, samfunnets forståelse av psykisk helse, på Øya i forrige uke. I en artikkel i Morgenbladet mistenker førstelektor Karl Fredrik Tangen dette for å være noe vi gjør for å «virvle opp røyk for å hindre at mektige organer i samfunnet skal gå inn å overstyre bedriftene» og å «hindre politisk styring». Han kaller det «en generell utvikling innen innholdsmarkedsføring», i en artikkel på Morgenbladets nettsider.

Vi er glade for kommentaren, og hilser debatten velkommen! Tangen tillegger oss likevel hensikter som er så langt fra virkeligheten at vi har behov for å kommentere. For å ta det siste først: Det er overraskende at en førstelektor og forsker i kommunikasjon og PR tror dette er innholdsmarkedsføring. Deltagelse i samfunnsdebatten handler ikke om å markedsføre produkter og tjenester, det ville i tilfelle ha vært en dårlig og lite effektiv måte å drive markedsføring på. Vi driver også med innholdsmarkedsføring, men det er på andre arenaer. Jeg inviterer gjerne Tangen på en kaffe en dag, så kan vi utdype akkurat det temaet.

Så til den egentlige debatten: Har næringslivet skumle hensikter om røyklegging og å vri seg unna politisk regulering, når vi engasjerer oss i samfunnsdebatten? Er det bare profitt som teller?

Hva er mistenkelig med å ønske åpenhet og debatt?

Svaret er nok dessverre mer kjedelig og mindre konspiratorisk enn det Tangen tror: Det er så enkelt som at også aktører og personer i næringslivet har samfunnsengasjement. Vi mener at næringslivet som hovedregel har vært for lite engasjert i samfunnet, og at næringslivet har ressurser og kompetanse til å kunne bidra i mye større grad mer enn det vi gjør i dag. Deloitte er svært bevisst dette ansvaret, og ønsker å gjøre en forskjell. At flere aktører, fra både næringsliv og kulturliv, engasjerer seg i samfunnsdebatten, har vært en målsetning med å etablere debattforumet «The Waterfront Ideas».

Vi forstår Tangen og andres skepsis. Den kommer på bakgrunn av flere tiår der næringslivet som hovedregel har forsøkt å unndra seg samfunnsdebatten, ofte som følge av at mange motdebattanter straks mistenkeliggjør årsaken: «De burde ikke ha rett til å ytre seg i samfunnet, de er jo bare ute etter å tjene penger.» Vi mener sterkt at næringslivets tilbakeholdenhet må endre seg. Samfunnet krever mer av bedriftene, de ansatte krever mer, og vi som jobber i næringslivet har et personlig ønske om å bidra.

Vi tror ikke at Deloitte alene kan løse alle samfunnsproblemer, men ett bidrag kan kanskje være å vise frem at vi ønsker å være synlige og invitere til åpen debatt. Det er ikke markedsføring, men Tangen har rett på den måten at det selvfølgelig også er et bidrag til å bygge Deloittes omdømme i samfunnet. Her har vi sett en stor endring de senere årene: Fra at bedrifters samfunnsbidrag skjer rent filantropisk og i det skjulte, til at bedrifter også er åpne om sitt samfunnsengasjement. Men er det egentlig galt? Hva er mistenkelig med å ønske åpenhet og debatt?

Deltakelse i samfunnsdebatten er ikke skjult markedsføring, det er deltakelse i samfunnsdebatten.

Frode Vik Jensen er partner i Deloitte.

Mer fra Debatt