00:00 - 08. januar 2016

Bildet som snudde opinionen

Du har ikke glemt bildet av den lille, døde gutten på stranda – han med de små skoene, den blå shortsen og den røde trøya?

Døden på stranden: I løpet av 12 timer 2. september 2015 hadde bildet av den døde treåringen Aylan Kurdi på en strand sør i Tyrkia nådd frem til 20 millioner mennesker og videresendt på Twitter 30 000 ganger. Foto: Nilufer Demir / NTB Scanpix

Mange bilder fra 2015 utmerket seg, men ett skiller seg særlig ut. Det ikoniske bildet fikk oppmerksomhet fra en hel verden noen dager i september. Ikke bare på grunn av bildet i seg selv, men også fordi det påvirket den offentlige debatten i mange europeiske land. Også i Norge, som sto midt i valgkampen foran kommunestyre- og fylkestingsvalget 14. september.

Den syriske treåringen Aylan Kurdi døde 2. september da han og familien var på vei i en gummibåt fra Tyrkia til den greske øya Kos. Egentlig het gutten Alan, men ble først omtalt i internasjonal presse som Aylan, og for gjenkjennelsens skyld blir han omtalt som Aylan i rapporten. Bildene av treåringen ble tatt av den tyrkiske journalisten Nilufer Demir, og i løpet av 12 timer hadde bildene nådd frem til 20 millioner mennesker og blitt videresendt på Twitter 30 000 ganger.

Annonse

«Vi finner det nytteløst å fortsette dette ordskiftet.»
«Mitt anliggende er kvaliteten på den offentlige debatten i Norge.»