Debatt

Førjulstid i NTB

Fakta, kommentar og humor er krevende journalistiske øvelser. Håkon Gundersen snubler i så måte i sin kommentar «God jul, hilsen Faen» i Morgenbladet 11. desember. Humoren skal jeg ikke kommentere, men fakta står til stryk.

Han innleder sin kommentar slik: «Skulle vi peke på bare én årsak til at førjulstiden for mange er ødelagt, ville vi ha pekt på situasjonen innenfor Norsk Telegrambyrå.»

Jeg skjønner at vinklingen er humoristisk. Men når han langt ned i artikkelen beskriver fakta og analyserer NTB, er det ikke lenger like morsomt. Gundersen mener nemlig å ha sett nok en kollaps i mediebransjen ved å «avsløre» at bare 20 prosent av NTBs inntekter nå kommer fra nyhetstjenesten. Det økonomiske og moralske forfallet dokumenterer han ved å vise til at byrået distribuerer pressemeldinger fra ulike aktører, nå i disse tider med budskap om temaet jul.

Det er slett ikke korrekt at bare 20 prosent av NTBs inntekter kommer fra nyhetstjenestene.

Litt research hadde nok vært smart. NTBs pressemeldingstjeneste (NTB info) ble lansert i 1989. En service for distribusjon av pressemeldinger i nyhetstjenesten. En naturlig tilleggstjeneste for et nyhetsbyrå.

Det er dessuten slett ikke korrekt at bare 20 prosent av NTBs inntekter kommer fra nyhetstjenestene. Inntektene fra nyhetstjenestene utgjør 65 prosent av inntektene. Derimot utgjør resultatbidraget fra nyhetsbyråets tjenester 20 prosent av selskapets totale resultat. De øvrige bidragsyterne for inntekter og resultat står andre innholdstjenester for, som medieovervåking, arkiv, analyse, bilder, sideproduksjon, språktjenester, grafikk og mye mer.

NTB har aldri levert flere nyheter og mer innhold til mediene enn vi gjør i dag, i alle formater og kanaler. Selskapet har vokst kraftig og er i dag et lite konsern med et stort mangfold av aktiviteter og selskaper. Ikke istedenfor, men i tillegg til nyhetsbyrået. Hvis denne «situasjonen» i NTB bidrar til at mange får sin førjulstid ødelagt, som Håkon Gundersen formulerer seg, er det i alle høyeste grad til å leve med.

Pål Bjerketvedt er sjefredaktør i Nyhetsbyrået NTB.

Mer fra Debatt