Annonse
00:25 - 09. mai 2014

Urban forstoppelse

Urbaniseringen i sør er et av de tydeligste uttrykkene for overoppheting av planeten, skriver Thomas Hylland Eriksen.

Folk flest bor i by: Den urbane veksten som finner sted i dag er, er uoversiktlig og ukontrollerbar, voldsom og risikabel. Her: Nybyen i Tseung Kwan O, Hong Kong. Foto: Michael Wolf
Annonse

São Paolo har vært et kosmopolitisk knutepunkt og en dynamisk storby i over hundre år, som Brasils viktigste eksporthavn for kaffe. I dag har byen over 20 millioner innbyggere, og stadig flere har bil; faktisk kommer det nesten tusen nye biler på veiene hver dag. På en fredagskveld i 2011 ble det målt totalt 500 kilometer trafikkork i São Paolo, en by som er stolt av sin metro, men bare har 75 kilometer skinner. Mange paulistas tilbringer tiden i bilen med å se på tv eller film, barbere seg, snakke i telefon, sminke seg eller svare på e-post, mens de betrakter støtfangeren til bilen foran. En advokat som bruker to-tre timer hver dag på å komme seg til og fra jobb, sier at han føler seg som en fange.

Trafikkorken er et av de mest talende bildene på livet i den nye storbyen i sør. Den viser til en akselerert vekst som få hadde forutsett, som planleggere umulig kan klare å holde tritt med, og som skaper trengsel.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.