Annonse
00:25 - 09. mai 2014

Urban forstoppelse

Urbaniseringen i sør er et av de tydeligste uttrykkene for overoppheting av planeten, skriver Thomas Hylland Eriksen.

Folk flest bor i by: Den urbane veksten som finner sted i dag er, er uoversiktlig og ukontrollerbar, voldsom og risikabel. Her: Nybyen i Tseung Kwan O, Hong Kong. Foto: Michael Wolf
Annonse

São Paolo har vært et kosmopolitisk knutepunkt og en dynamisk storby i over hundre år, som Brasils viktigste eksporthavn for kaffe. I dag har byen over 20 millioner innbyggere, og stadig flere har bil; faktisk kommer det nesten tusen nye biler på veiene hver dag. På en fredagskveld i 2011 ble det målt totalt 500 kilometer trafikkork i São Paolo, en by som er stolt av sin metro, men bare har 75 kilometer skinner. Mange paulistas tilbringer tiden i bilen med å se på tv eller film, barbere seg, snakke i telefon, sminke seg eller svare på e-post, mens de betrakter støtfangeren til bilen foran. En advokat som bruker to-tre timer hver dag på å komme seg til og fra jobb, sier at han føler seg som en fange.

Trafikkorken er et av de mest talende bildene på livet i den nye storbyen i sør. Den viser til en akselerert vekst som få hadde forutsett, som planleggere umulig kan klare å holde tritt med, og som skaper trengsel.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.

Mer fra Ideer

«Når man viderefører dette på akademisk nivå, er det ikke morsomt lenger. Da blir det farlig.»