10:24 - 22. august 2014

Stor datapolitikk

Vi vet ennå ikke om Hillary Clinton stiller som kandidat i presidentvalget i 2016. Men vi vet at den amerikanske valgkampen blir datatung.

Store data om små folk: Hvis Hillary Clinton stiller som Demokratenes kandidat i 2016, vil hun kanskje vite navnet på fotballmødrene hun må overbevise i vippestatene. Her fra et barnesykehus i Oakland, USA. Foto: Pool/Getty Images

FORSKNINGSFRONTEN

Den mest nerdete valgkampanjen noensinne» – slik beskrev magasinet Wired Barack Obamas valgkampanje i 2012. Mens Bill Clintons i valgkamp i 1996 særlig henvendte seg til «soccer mums» (som er en svær velgergruppe), hadde Obama stor suksess med å bruke store data og avanserte analyser for å finne og overbevise enkeltpersoner om å stemme på ham – også kalt microtargeting.

Siden valget i 2012 har både Demokratene og Republikanerne oppdatert datastrategiene og -budsjettene.

Annonse

«Vi trenger en statusheving av forfatterrollen i norsk akademia.»