05:56 - 27. juni 2014

Sosiale revolusjoner?

Sosiale medier kommer i annen rekke. Fattigdom, undertrykkelse og korrupsjon er nøkkelen til å forstå den arabiske våren.

Sosiale mediers rolle: Antall Facebook-registreringer økte i Egypt under og etter protestperiodene, ikke før, viser en forskningsartikkel. Her reklamerer en egyptisk demonstrant i Kairo 3. februar 2011. Foto: John Moore/Getty Images

FORSKNINGSFRONTEN

Facebook-revolusjon. Søk på ordet i Wikipedia, og frem kommer fem internasjonale konfliktsituasjoner: Iran 2009, Egypt 2011, Tunisia 2011, Kashmir 2010 og Ukraina 2013. Begrepet skal betegne «ulike revolusjoner og protester som ble koordinert ved å bruke Facebook». Over 100 norske nyhetsartikler omtaler en «Facebook-revolusjon» eller en «Twitter-revolusjon».

Den finnes allerede en del forskning på hvordan sosiale medier ble brukt under opptøyene i de nordafrikanske landene, og mange har allerede problematisert Facebook-revolusjonen. Nå har det endelig også kommet et bidrag som svært grundig analyserer sosiale mediers rolle i den arabiske våren.

Annonse

«Vi finner det nytteløst å fortsette dette ordskiftet.»
«Mitt anliggende er kvaliteten på den offentlige debatten i Norge.»