Annonse
14:05 - 13. mars 2014

Fremtidsyrke: Turist

Antallet internasjonale turistankomster har passert én milliard. I økende grad er det turismen som skaper lokalsamfunn og ikke omvendt, skriver Thomas Hylland Eriksen.

Sydhavsparadiset har fått forstoppelse: Siden tusenårsskiftet har turismen endret karakter. Enkelte mener fremtiden representeres av ikke-steder som Las Vegas eller Dubai – eller kunstige strender som denne i Sichuan, Kina. Foto: AFP/NTB Scanpix
Annonse

Før du kom dit, hadde du lest om Bali, og du hadde noen forestillinger om hva du kunne vente deg. Fremfor alt så du for deg en uberørt strand og krystallklart hav, kanskje med en klynge kokospalmer eller et skyggefullt banyantre i bakgrunnen, variert, aromatisk mat, hypnotiserende gamelanmusikk, risterrasser, hindutempler og en eldgammel, uutgrunnelig kultur med mange lag.

På denne bakgrunn var ditt første møte med den berømte Kuta Beach et lite sjokk. Hverken TripAdvisor, Lonely Planet eller antropologiske analyser av Bali hadde forberedt deg på det du ville møte. Reiseguidene hadde forklart at du måtte forhandle om prisen på strandstoler, og at du måtte være høflig, men bestemt når du viftet bort selgerne på Kuta. Men de hadde glemt å nevne at du måtte trippe over og rundt dynger av søppel for å komme ned til vannet. Når du endelig var fremme i strandkanten, måtte du så være forberedt på å forsere et belte på 20-30 meter med flytende avfall, stort sett plastemballasje, før du kunne legge på svøm. Der ute ville du for øvrig gjøre klokt i å holde munnen lukket og ikke svelge mer saltvann enn nødvendig. Avløpsvann og kloakk fra turistfabrikkene går nemlig for en stor del ut i havet uten å ta veien om et renseanlegg. På et sted som dette er offentlige fattigdommen nemlig like stor som den private rikdommen.

Etter å ha badet ferdig, tar du kanskje turen over gaten for å få deg noe å drikke og kikke i butikkene. Kjølig, sval luft møter deg idet du går inn i det nye kjøpesenteret Beachwalk, hvor du nok kan spare noen dollar på internasjonale merkevarer dersom du er interessert, men hvor det ikke finnes én butikk hvor de selger en flaske vann eller en lokal avis. Du setter deg på den hyggelige kafeen Sardinia, rett ved siden av Starbucks, og bestiller. Det dufter calamari olive e pomodori, basilikum og hvitløk fra kjøkkenet. Stor er gleden over at ølet, når det kommer, viser seg å hete Bintang og ikke Heineken. Du er ute på et eksotisk eventyr, tross alt!

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.