Annonse
11:25 - 19. desember 2014

Et forsvar for universalismen

Vi trenger et nytt, universelt frigjøringsprosjekt. Bare slik kan vi overvinne kløften mellom blodfattige liberale og lidenskapelige fundamentalister.

Historisk endring: Båndet mellom demokrati og kapitalisme er blitt brutt, vi ser fremveksten av en autoritær «alternativ modernitet». Bildet: En byggeplass i Beijing, Kina 25. november 2014. Foto: Kevin Frayer/Getty Images
Annonse

ESSAY

Filosofen Peter Sloterdijk bemerket en gang at hvis det er én person det vil bygges monumenter over om hundre år, så er det Lee Kuan Yew, den singaporske lederen som oppfant og innførte den såkalte «kapitalismen bygd på asiatiske verdier». Viruset fra denne autoritære kapitalismen sprer seg sakte, men sikkert verden rundt. Før han satte i gang sine reformer, besøkte den kinesiske lederen Deng Xiaoping Singapore, og berømmet dem for modellen deres, som han mente hele Kina burde innføre. Dette er en endring av verdenshistorisk betydning: Frem til nå har kapitalismen fremstått som uløselig knyttet til demokrati – fra tid til annen var det selvsagt noen som vendte tilbake til autoritært diktatur, men etter et tiår eller to overtok igjen demokratiet – bare tenk på tilfellene i Sør-Korea og Chile. Nå er derimot båndet mellom demokrati og kapitalisme blitt brutt.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

«Forfatterforeningen har beklaget den formen æresrettens arbeid tok.»
«En æresdom kan, i motsetning til en landssvikdom, ikke sones.»
«Det er ikke treffende å karakterisere forslaget som masseovervåkning av egne innbyggere.»
«Det er både trist og provoserende at Kyrre Wathne tillater seg å si noe så historieløst og reduserende.»
«Roar Hagen unnlater konsekvent å forholde seg til hva forskningen på klasse egentlig går ut på.»