14:18 - 22. mai 2014

Det store bildet

Tv, nettaviser, papiraviser og søkemotorer er fremdeles viktigere enn sosiale medier for folks nyhetsvaner.

Tv på storskjerm: Newyorkere følger direktesending fra femtiårsjubileet for Martin Luther Kings «I have a dream»-tale, Times Square 28. august 2013. 43 prosent av amerikanere oppgir stadig tv som viktigste nyhetskilde. Foto: John Moore/Afp/NTB Scanpix

FRA FORSKNINGFRONTEN

Vi har alle sett dem: Nyhetssakene som skriker «Twitterstorm» eller «mye delt på Facebook». Videoen om Johannes (11) uten jakke i vinter-Oslo ble delt 1,3 millioner ganger i sosiale medier. I skrivende stund er saken «Katt redder gutt (4) fra aggressivt hundeangrep» den mest delte nyhetssaken i Norge. Man kan få inntrykk av at nyhetsstrømmen i sosiale medier har erstattet tv, radio og aviser som nyhetsfilter. Eller som en student sa i en undersøkelse i 2008: «If the news is that important, it will find me».

Men det store bildet er annerledes.

Annonse

«Vi finner det nytteløst å fortsette dette ordskiftet.»
«Mitt anliggende er kvaliteten på den offentlige debatten i Norge.»