Annonse

Annonse

13:56 - 24. juli 2014

Dårlig humør av Facebook

Når Facebook-forskere manipulerer brukernes nyhetsstrøm for å teste følelsesvingninger, blir det bråk.

Intetanende forsøkskaniner: Det vi foretar oss på nettet kan tallfestes, studeres og manipuleres uten at vi blir informert om det. Foto: Artur Debat/Getty Images

Facebook-brukere burde starte en massiv saksøking av Facebook etter dette. Jeg ville deltatt hvis en slik fantes. Kanskje vi kan få tilbake alle pengene de tjente på at vi var deres laboratorie-rotter».

Slik lyder en oppgitt og noe naiv leserkommentar på nettsiden til den omdiskuterte studien «Experimental evidence of massive-scale emotional contagion through social networks». Studien som ble publisert i tidsskriftet Proceedings of the National Academy of Science (PNAS) i juni i år, har skapt store overskrifter verden over og naturlig nok fått spredning i sosiale medier. Kyniske kommentarer sier dette er nok et genialt markedsføringsgrep fra Facebook – nå kan de dokumentere overfor annonsører at Facebook kan manipulere brukeres følelser, og dermed kan Facebook øke annonseprisene sine.

For meg er denne studien nok en påminnelse om at nettgigantenes makt er stor (særlig Facebook og Google), mye takket være smarte, komplekse og lite transparente algoritmer.

HER !

Annonse