Annonse
11:43 - 30. september 2013

Feilslutning om følgere

Selv med én million følgere er ikke de største Twitter-personlighetene garantert innflytelse.

Kong Twitter: Justin Bieber har flest følgere på Twitter, i skrivende stund 44 841 549 i antall. Foto fra Twitter
Annonse

Hva: Selv med én million følgere er ikke de største Twitter-personlighetene garantert innflytelse. Aktiviteten til følgere kan derimot avgjøre påvirkningskraften i sosiale medier.  Hvem: Meeyoung Cha, Hamed Haddadi, Fabrício Benevenuto, Krishna P. Gummadi. Betydning: Forskere analyserte 54 millioner Twitter-brukere i 2010 for å avdekke hva som kjennetegner innflytelse i sosiale medier. Funnene er nylig blitt bekreftet i en italiensk studie av politikeres bruk av Twitter i valgkampen. 

På Twitter kan innflytelse måles på tre måter: i antall følgere, i retweets (videresendinger) eller i mentions (omtale). Vanligvis blir antallet følgere brukt som indikator på hvor populære noen er på Twitter, og i skrivende stund er Justin Bieber størst (44 millioner følgere), etterfulgt av Katy Perry (43 millioner), Lady Gaga (40 millioner) og Barack Obama (37 millioner). I Norge har @opera flest følgere (214 000) Men selv med disse astronomiske tallene har ikke nødvendigvis superkjendisene mest innflytelse på Twitter. Hvordan kan det henge sammen?

 

ALLEREDE ABONNENT?
Fra 189 kr på første termin
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

«En antroposentrisk etikk sier at vi har moralske plikter bare overfor mennesker.»