11:43 - 30. september 2013

Feilslutning om følgere

Selv med én million følgere er ikke de største Twitter-personlighetene garantert innflytelse.

Kong Twitter: Justin Bieber har flest følgere på Twitter, i skrivende stund 44 841 549 i antall. Foto fra Twitter

Hva: Selv med én million følgere er ikke de største Twitter-personlighetene garantert innflytelse. Aktiviteten til følgere kan derimot avgjøre påvirkningskraften i sosiale medier.  Hvem: Meeyoung Cha, Hamed Haddadi, Fabrício Benevenuto, Krishna P. Gummadi. Betydning: Forskere analyserte 54 millioner Twitter-brukere i 2010 for å avdekke hva som kjennetegner innflytelse i sosiale medier. Funnene er nylig blitt bekreftet i en italiensk studie av politikeres bruk av Twitter i valgkampen. 

På Twitter kan innflytelse måles på tre måter: i antall følgere, i retweets (videresendinger) eller i mentions (omtale). Vanligvis blir antallet følgere brukt som indikator på hvor populære noen er på Twitter, og i skrivende stund er Justin Bieber størst (44 millioner følgere), etterfulgt av Katy Perry (43 millioner), Lady Gaga (40 millioner) og Barack Obama (37 millioner). I Norge har @opera flest følgere (214 000) Men selv med disse astronomiske tallene har ikke nødvendigvis superkjendisene mest innflytelse på Twitter. Hvordan kan det henge sammen?

 

Annonse

«Vi finner det nytteløst å fortsette dette ordskiftet.»
«Mitt anliggende er kvaliteten på den offentlige debatten i Norge.»