Annonse
15:03 - 29. august 2013

En sirkel av bever og vierkratt

Hvem: Forskere som har studert bevere, hjort, ulv og vierkratt i Yellowstone. Hva: Hvordan kan man restaurere et økosystem? Betydning: Viser at virkeligheten er utrolig mye mer komplisert enn teorien.

Komplekst samspill: Gjeninnføringen av ulv i Yellowstone nasjonalpark i USA var ikke nok til å gjenopprette økosystemet. Denne ulven er fotografert på flukt i Blacktail Pond i Yellowstone. Foto: NTB Scanpix
Annonse

FRA FORKNINGSFRONTEN

I 1995 ble ulven reintrodusert i Yellowstone nasjonalpark i USA, etter at den ble utryddet i området tidlig på 1900-tallet. En ny studie viser en kompleks, spennende sammenheng mellom mennesker, ulv, hjort, bever og vierkratt.

Økologisk teori sier at økosystemer kan være styrt ovenfra eller nedenfra. Hvis de er styrt ovenfra, bestemmes økosystemets produksjon av toppredatorene. Predatorene spiser plantespisere, og antallet predatorer bestemmer mengde plantespisere, som igjen bestemmer hvor mye plantene kan vokse før de blir spist. Alternativet er et økosystem som er styrt nedenfra, der mengden planter bestemmer hvor mange plantespisere som kan føs, som igjen bestemmer hvor mye mat det er til predatorene. Nye studier viser at teorien ikke er så enkel i praksis – det er ofte en kombinasjon av regulering fra topp og bunn.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

«Forfatterforeningen har beklaget den formen æresrettens arbeid tok.»
«En æresdom kan, i motsetning til en landssvikdom, ikke sones.»
«Det er ikke treffende å karakterisere forslaget som masseovervåkning av egne innbyggere.»
«Forfatterforeningen kan ikke kritiseres for at den tar konsekvensene av den uriktige saksbehandling.»
«Det er både trist og provoserende at Kyrre Wathne tillater seg å si noe så historieløst og reduserende.»
«Roar Hagen unnlater konsekvent å forholde seg til hva forskningen på klasse egentlig går ut på.»