Annonse
14:20 - 01. november 2012

Tanker foran et geværløp

I helgen rettet en dansk kloning av Anders Behring Breivik et geværløp mot ansiktet mitt. Jeg belønnet ham med applaus. Hva annet kunne jeg gjøre?

Annonse

KRONIKK

Da det i januar i år ble kjent at den danske regissøren Christian Lollike planla å lage en teaterforestilling basert på Anders Behring Breiviks manifest, kom det til sterke reaksjoner i Norge. Overlevende og etterlatte fra Utøya gikk inn for å stoppe prosjektet, dette var å tjene penger på andres sorg. Teatersjef Erik Ulfsby ved Det Norske Teater mente at man ville gjøre seg til Behring Breiviks nyttige idioter ved å spre budskapet hans. På samme måte hevdet generalsekretær Pål Giørtz i Norske Dramatikeres Forbund at forestillingen ville bli «en stor seier» for Behring Breivik, og at Lollike tydeligvis ikke forsto hvilket nasjonalt traume 22. juli var i Norge.

Bare tanken på å fremstille terroristen på en scene virket altså skandaløst, til og med på teaterfagets egne folk. Det var for tidlig. Traumet var for stort til å behandles på en scene. Man forutsatte så å si tvilsomme motiver hos initiativtakerne, dette handlet da om å skape blest om seg selv? Selv regissør Kjersti Horn, som forsvarte Lollike, var redd for at folk ville mene at et skuespill om Behring Breivik innebar å gjøre ideologien hans til underholdning.

ALLEREDE ABONNENT?
Fra 189 kr på første termin
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse