Annonse
12:51 - 02. august 2012

Handlinger har konsekvenser

Kan vi velge ondskap? TV-serien Breaking Bad borer i spørsmålet.

Overfor valg: Hovedpersonen Walter White (spilt av Byan Cranston, til venstre) i en av mange konfrontasjoner med kartellsjef Gustavo Fring (Giancarlo Espesito). I serien må White gang på gang foreta valg som leder ham videre ned den kriminelle løpebane. Foto: AMC/Scanpix
Annonse

ESSAY

Tidlig i første episode av første sesong av Breaking Bad ser vi et nærbilde av en munn vi etter hvert forstår tilhører en lege. Munnen snakker, men vi hører ikke hva den sier. Kameraet beveger seg nedover den hvite legefrakken, zoomer inn på en ekkel gul flekk, en etterlevning fra et måltid, eggeplomme eller sennep, og sammen med munnen, skjeggstubber og tungen som beveger seg, gir det legen et litt fjernt og kanskje sjuskete preg. Lyden koples inn og stemmen sier: «Ondartet lungekreft, to år igjen å leve.»

Det er noe med fotograferingen, lyset, fargene, i det hele tatt det stofflige i denne serien. Hver scene er visuelt komponert: kontrasterende farger, svart hår mot gult sengetøy, brunt ørkenlandskap mot pastellgrønne klær, blå himmel og skarpt lys som lar karakterenes ansikter tre frem – redde, nakne, onde.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

«Roar Hagen unnlater konsekvent å forholde seg til hva forskningen på klasse egentlig går ut på.»
«Jo mindre strenge opptakskravene er, jo mindre tillit vil staten ha til medlemsvalgte stipendkomiteer.»
«At et samlet fagmiljø kritiserer loven, bør få alle varsellamper til å ringe.»